09 november, 2007

Söndag middag - en fyra-rätters ur förråden

Det är väl härligt att vara spontan och ha vänner som kan vara det också och att kunna tacka ja till en inbjudan med två timmars varsel. Jag stod och marinerade ett tjockt revbenspjäll efter alla Lisas regler med sechuanpeppar och annat gott. Marinerade morötter som vid servering beströddes med svart sesam (också ur Lisas Ditt nya skafferi). När jag sen pratade med väninnan fick jag spontant ur mig - varför kommer ni inte över ikväll? Är ingen vän av långt-i-förväg-planerande. Vi kan säkert fixa lite mer till middag - spjället är ju så gott som klart sa jag övertygande. Snabbt på med luren, kikade in i kylskåpet och trollade fram en fyra-rätters av det som fanns. Vad jag vill säga är att det inte är så svårt att fixa middag. Man kan plocka ihop lite av varje i kylen och frysen. Det gäller bara att ha lite saker man gillar på lager.

Vi hittade det här:
Två halvmjuka avocados och några räkor från frysen som tinades och skalades.
Varmrätten var ju som sagt revbensspjäll med ris och morotssallad.
Lite överbliven ost från lördagkvällen med knäckebröd.
Fredrik kilade iväg och köpte grekisk yoghurt och till den serverades kanderade apelsiner, inlagda körsbär på burk, hackade pistagemandlar och några hemgjorda kanelpinnar ur frysen.

Kanderade apelsiner i lag
Apelsinerna hade jag klyftat och delat en gång till med skalet på. Kokade sedan in dem i sockerlag med lika delar socker och vatten tills de var riktigt simmiga. Det här receptet kommer jag att göra igen för de blev supergoda. Vackra var de för att jag använde blodapelsin. De blir väldigt söta och yoghurten bli perfekt till.

6 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Sådana spontana bjudningar gillar jag skarpt! Det var så det var hela tiden när man var 20-25!

Kristina Eriksson sa...

Vad är hemgjorda kanelpinnar?

Anne sa...

Det lät inte alls dumt - jättegott, faktiskt! :)

Kinna sa...

Det var jättegott. De där revbenspjällen kommer jag att göra igen för de var kanongoda.

Kanelpinnar är en liten mandelkaka med kanel ur vår bok. =)Jag serverar den ofta till glass men det här blev också väldigt bra.

annamaria sa...

Visst är det härligt med spontana middagar - det gillar jag skarpt! Det blir lite "man tager vad man haver" av det. Det finns dock de som tycker det är förfärligt och som inte har den förmågan att hitta på en ny rätt av det som finns i kylen - jag tror dock att det går att öva upp. Eller?

Nässelblom & choklad sa...

Vad trevligt! Ofta blir det väldigt trevligt att bara spontant bestämma sig, inga uppskruvade krav och förväntningar. Borde göras oftare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...