22 november, 2007

Rostade kastanjer - vardagslyx

Hur lång tid kan det ta att frågade jag mig själv i affären. Kastanjer, det var så länge sen och jag kommer inte ihåg. Men det måste stå i min stora kokbok tänkte jag vidare. Det finns säkert ingen i affären som har koll heller. För det mesta vet de inte om det är selleri eller kålrot de ska väga i kassan.

När jag kom hem var det bara 3 kvart kvar till en kvällsaktivitet i huset och jag var sugen på kastanjerna med en gång. Kokboken räddade mig. Där stod att man kan micra kastanjer. Varför inte, prova måste man ju. Kryssade dem ordentligt och in i micron 3-4 minuter. Under tiden gjorde jag iordning ett citrussmör. Kastanjerna avnjöts framför brasan.

Vardgaslyx kallar jag det här. Hur viktigt som helst!

8 kommentarer:

Hannele sa...

Druckit kastanj-cappuccino, ätit varma kastanjer på julmarnad, men ändå inget som jag längtar efter.

Kinna sa...

Jag tycker det är härlig höstkänsla som infinner mig. Kastanjerna påminner mig om mina höstar i Paris och Salzburg. Ett måste som värmer länge både händer och mage.

Anna sa...

I mikron! Vilket bra tips!
Och så är det är ju så gott med kastanjepuré i kakor och efterrätter.

Anna-Eva sa...

Det är så gott!Jag blev sugen för en tid sen och slank in på Willys som är vår lokala butik. Men alla påsarna var mögliga och luktade så starkt av mögel så att jag inte vågade.Besvikelsen var stor.

lina sa...

Visst är vardagslyx viktigt! Kastanjerna låter ju helt underbart, mikron kan vara bra att ha ibland!

annamaria sa...

Ja inte finns dem i min närbutik precis. Om jag skulle fråga så skulle de svara att det ligger nog några kvar under kastanjeträdet....skämt och sido - min kollega brukar göra dem direkt på spisplattan - men det måste vara platta inte häll.

Mamma Mat sa...

Vardagslyx är verkligen något man måste unna sig ibland. Vilket bra tips med att tillaga dem i micron - det ska jag prova någongång. Har gjort kastanjepuré ganska många gånger, eftersom min mormor alltid hade det som tillbehör till Mårten Gås.

KrakelSpektakel sa...

Låter spännande.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...