16 november, 2007

Enkelt och elegant

Att äta med alla sinnen är något som jag tänker på och lägger nästintill alltid upp maten. Det finns med i ryggmärgen då även jag fick en trevlig devis inpräntad i mig. Jag tror den ursprungligen kommer från 1915-1925 och svenska hemslöjdsföreningen. Devisen är vackrare vardagsvara. För oss innebar det att vi hade snyggt vardagsporslin och bestick samt att alltid lägga upp maten i snygga karotter och på fat. Aldrig serverades vi barn med kastruller på bordet. Jag tycker det är en trevlig vana även om det blir mera disk. Maten smakar ju så mycket bättre om den är i snyggt sällskap. På en svart tallrik från 50-talet som är tillverkad på Uppsala-Ekeby blir effekten något lite extra. Det är lätt att få till en vacker uppläggning med inlagd persika eller som här avocado skuren som en solfjäder. Komplettera med rökt kött i skivor samt en klick gräddfil för det visuella. Gräddfilen höjde inte smaken så nämnvärt. Det är lätt som en plätt att göra sånt på en minut men välbefinandet stannar desto längre i ögat och magen.

4 kommentarer:

Dubbelörnen sa...

Ler när jag läser ;). Det kunde ha varit min barndom du skriver om. Maten skulle vara en glädje, vackert dukat o upplagd o aldrig någonsin en kastrull på bordet.

Gör nog likadant här hemma, även om en o annan kastrull kan synas på köksbordet nångång. Men då en vacker gammal Arabia emaljerad sådan ;)

Kramar

Kinna sa...

Visst kan det bli en gryta någon gång men inte för det mesta och som du säger en med design man gillar.

Christina W sa...

Alltid en duk på bordet och maten i skålar eller på uppläggningsfat. Så mycket trevligare det blir trots att det egentligen är så enkelt.
När jag läste det här kom jag att tänka på en tjejmiddag jag var på där kastrullerna ställdes på bordet med locken på. Och istället för servetter stod en toapappersrulle på bordet....("det är ju samma papper som hushållspapper")
Så olika kan det vara ... vad vi ser som viktigt.
Synd att vi inte hann ses på mässan...men det kanske kan bli vid ett annat tillfälle?

Gladimat sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...