29 november, 2007

Bitter och bitsk citrus

Pomerans är en aromatisk men också rejält bitter citrusfrukt, nästan bitsk i sin smak. Som torkad används den både hel och malen att bl a krydda bröd med. Färsk finns den att köpa i Hötorgshallen och är mycket god i marmelad. Skalet används också i framställningen av likörer.

Jag var inte beredd på hur bitter den var och hoppade nästan till när jag smakade på bulldegen. För mig hör kryddan framför allt julen till. Nu har det legat ett par påsar mald pomerans både länge och väl i skåpet som jag ville göra något med. På påsen från kockens kryddor fanns ett recept som blev mycket goda frukostbröd. Servera inte med någon marmelad som är bitter, för smaken förstärks, vilket inte tilltalade mig.

Bullen är väldigt likt scones med sin korta konsistens. En halv sats tyckte jag var lagom att börja lördagmorgonen med. Degen var väldigt lös och i det närmaste föste jag ihop bullarna – det blev lite platta och inte så runda.

Kockens pomeransbullar (24 st)
Blanda samman i en bunke
75 g smält margarin
5 dl ljummen mjölk
50 g jäst
1-2 msk malda pomeransskal
1 tsk salt
2 msk farinsocker
Arbeta in 6 dl grahamsmjöl och 6 dl vetemjöl
Jäs degen 30 min och baka sedan ut den till 24 st släta bullar. Låt jäsa ytterligare ca 30 min. Grädda i 250 grader 8-10 min.

2 kommentarer:

Vera sa...

Jag älskar pommerans särskilt i Gotlandsbröd som man penslar med kaffe! Fast det är klart, då lättar man ju upp smaken med en skvätt sirap också!

lina sa...

De ser väldigt fina ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...