14 oktober, 2007

Östgötamat

Med spänning såg jag fram emot att delta som utställare för första gången på en mässa. I mitt jobb ser jag ju mässor mer eller mindre ett par gånger i månaden, men att delta själv är något helt annat.

Inflyttnig
Redan vid sju-tiden kunde vi börja flytta in våra saker i lokalerna, men Frida från Hus-Modern och jag kom överens om att kl 8 skulle räcka för att få upp alla sakerna. Vi har bara setts en enda gång förut (kom i kontakt via nätet) så det var dubbelt spännande att få lära känna henne under en dag. Tanken var att Fridas bak-saks-sortiment skulle kunna passa med min bakbok. Tre gånger en meter var inte svårt att fylla. Frida hade fina bakgaller och bak-vintageprylar som hängdes på monterväggarna. Hon bullade upp med bakbord, -stenar, -korgar, mjölblandningar, inläggninsburkar och fina flaskor. Vi hade en grov linneduk under allt och mammas jultrasmatta på golvet. Själv satte jag upp en stor tavla med mina foton och staplade upp böcker. Sedan var det bara att invänta publiken.

Utställarna mitt emot
Ca 700 personer kom under dagen. Vissa stunder var det tjockt med människor som klämde sig fram och vissa stunder helt tomt. Det var kocktävling på scenen och allmänt scenprogram. Mitt emot oss stod en ung kille som startat
Slåttergubben. Han bjöd på smakprov surdegslimpor, sålde mjöl och dinkel i lösvikt. Du som läser bloggen vet kanske att jag är en honungsälskare och snett mitt emot mig fanns honungsmontern med Jan-Erik Jansson. Ljunghonungen var jättegod och passar bra i min samling av olika sorter. Tänk att de kan smaka så olika beroende på blommor och säsong när den samlats in.

Rundvandring och rekommendationer
Under dagen hann jag inte kika runt så mycket men när publiken tunnades ur hann jag både smaka solrossoppa på solrosskott och fyllningen till solrospraliner från
Rimforsa strand, spännande och innovativt av Daniel Blomquist. Receptet återkommer jag med för jag frågade om jag fick lägga ut det. Soppan smakade som ett mellanting av sparris och jordärsskocka. Överraskande gott.

Ydrekött hade god pastrami från egna djur och självklart köpte jag en bit. Kika gärna på hemsidan med mycket matnyttigt. Där finns bl a en koskola med bild på de olika koraserna.

Bredvid Ydrekött stod innehavaren för
Brostorps ostar. Underbara ostar i utseende och smak. Här förädlas egen mjölk till ost och ostkakor. En helt underbar familjehistoria fick jag på köpet. Det är mormor i familjen som gör ostar och de uppkallas efter barnbarnen. Lille Oliver hade en dag frågat "när ska du göra en ost som är mig?" och mormor gjorde en ost med svarta oliver. Lille Oliver sa då - "men mormor jag tycker ju inte om oliver". Ändå äter han den glatt. Vitmögelosten har Josefin fått låna sitt namn till. Denise är en mjuk delikatessost med italienskt ursprung och har en blåmögelrand i mitten. För att få fram den ystas osten under två olika dagar. Resultatet har blivit mycket bra och förlagan är en italiensk ost som jag inte lyckas hitta namnet på. Anton är nästa ost och en taleggio-typ. Blåmögel fick heta just blåmögel - en mycket vacker och god ost som jag köpte med mig hem. Kvar är nu tre barnbarnsnamn, Emil, Axel och Astrid. Astrid är bara 3 månader så det får vänta ett tag.

Vid tomatståndet kunde jag inte motstå de vackra ljuvliga färgerna. Jag försåg mig med Tiger, en Cocktailtomat som var mörkt grön, Bolzano, i gul något orange ton, Flavorina, cocktailtomat och till sist röd plommontomat från Tomatboden Varv, Assarsson Trädgård. Tomatsalladen som de här ska användas till vet jag kommer att bli något av det vackraste jag kan äta. Skurna i skivor med en god dressing och kanske lite lök blir det här något alldeles extra.

Nästa matmässa
Dagen var mycket lyckad. Att gå på matmässa är berikande till kropp och själ. Roligt att komma i kontakt med produkter som inte annars är så vanliga och ibland småskaliga. Vill du hänga med på nästa mässa, håll då ögonen öppna på Det goda köket i början av november. Jag tänkte gå på den fredag eftermiddag/kväll, vilket är första dagen och enligt mig bästa tiden. Kanske någon mer bloggare kommer till mässan och har lust att botanisera runt med mig.

PS Den mest fascinerande personen jag träffade var Angelica. Hon tävlar i mat och berättade att hon ärvt en tjock handskriven kokbok från sin farmor på finska. Nu har hon pluggat finska, skriver rent och översätter boken. Pappa hjälper henne. Angelica, jag vill höra mer från och om dig. Att göra mat på riktigt från grunden är väldigt spännande. DS

6 kommentarer:

lumumma sa...

Boken är verkligen full av stämning och sagolika kakor ... Jag lovar att jag ska ha trevligt på Allt för hälsan - tack. :)

pipopp sa...

Det goda köket-mässan är inskriven i kalendern sedan länge. Där är dock diverse andra aktiviteter också, så jag vet ännu inte vad jag sak prioritera. Det är inte alltid bäst att göra det som är bäst för mig, ibland måste man ju tyvärr göra det som är bäst för alla ...

Vad trevligt det är att läsa dina noteringar från helgens mässa. Det känns så omtänksamt, så som du kommer ihåg alla.

Nässelblom & choklad sa...

Vad kul det låter, Kinna! Hoppas att både du och Frida fick sälja era varor också. Er monter låter jättefin. Tack också för trevliga berättelser om andra utställare. Underbar historia kring ostarna. Solrossoppa blir jag också väldigt nyfiken på.

Dubbelörnen sa...

Så underbart du berättar, det vattnas i munnen o så önskar man ju självklart att man varit där...
Hus-modern verkar ju har toppenfina grejer....
Kram o lycka till

Kinna sa...

Lumumma, kul att ha fått ett ansikte bakom bloggen.

Pipopp, visst är det så att man måste se både till sig själv och andra. Hoppas du den här gången får se till dig själv.

Nässelblom, vi fick sälja så det var helt OK. Solrossoppan kommer. jag kollade om jag fick lägga ut den på webben och det var grönt.

Dubbelörnen, du får komma på Det goda köket. Där finns en hel del små producenter också. Jag kan verkligen rekommendera Hus-modern. Jag som trodde jag skulle ha en lättare packning när jag skulle hem hade t o m shoppat med mig ett bakbord, förutom vackra formar mm. Älskar grejerna hon har.

görel sa...

Tack för referatet, det var jätteroligt att läsa, och vad kul att blev lyckat för din del. Jag tittade på Hus-moderns (ska det vara husmooodern eller husmodääärn??) hemsida och vill jag ju köpa allt. Jag är inte förvånad över att du åkte hem med ett bakbord.

Jag måste verkligen försöka komma iväg på Det Goda Köket!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...