02 oktober, 2007

Lax carpaccio

Carpaccio trodde jag kunde betyda att tillagningssättet är tunt skuren råvara, framför allt kött, men när jag slog upp det på Wikipedia visade det sig att rätten fått sitt namn av en målare som hette Vittore Carpaccio och att hans målningar påminde om färgen på rätten.

Carpaccio såg dagens ljus på Harrys bar i Venedig under 50-talet och den första som fick den var Countess Amalia Nani Mocenigo som fått en rekommendation av sin doktor att bara äta rått kött.


Lax carpaccio
Av en lax bit som blev över efter helgen skapade vi vår egen carpaccio. Laxen skars i tunna skivor och som fördelades på tallrikar. Lite citron, olivolja, fint skuren gräslök, salt och peppar fullbordade rätten. Det kan inte bli enklare än så att skapa en fantastiskt god förrätt.

OBS! Jag äter endast rå lax som varit frusen för att undvika eventuella parasiter.

8 kommentarer:

Mia sa...

Hallå där Kinna, det är Malins syster Mia som lämnar ett fot-avtryck. Carpacchio i alla dess former är fantastiskt gott. Här i Brescia kan man hitta carpaccio både från Vitello (kalv), Manzo (oxfilé) och både från lax och anna pesce (fisk). Se där, nu fick jag nyttja alla ord jag kan på italienska ;0)
KRAM Mia

Jenny sa...

Dör verkligen alla dumma bakterier i frysen? Inte för att jag bangar för rå fisk, utan mest för att jag undrar.

Kinna sa...

Mia, jag hade glömt att du är Italien. Vilken lyckost! Ber att få rekommendra bloggen Agliolio (se till höger i blogglistan).

Jenny - det framgår inte av livsmedelsverkets sida men jag utgår från det. Kolla gärna länken http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14271&epslanguage=SV om du känner dig osäker.

KrakelSpektakel sa...

Drt är alltid dags för lax. Nigiri är min favoritsushibit.

Lagers tabberas sa...

Vittores favvisfärger som hans målningar dominerades av var rött och vitt, rött från köttet och vitt av den ripplade mjölksåsen.

Nässelblom & choklad sa...

Intressant att veta. Jag har bara accepterat att carpaccio är just tunt skivat kött eller som här lax. Har inte kommenterat eller skrivit på ett tag, har i stället varit på landet... Ha det bra!

Dubbelörnen sa...

Ibland är det allra enklaste så gudomligt gott... Min enkelfavorit är löjrom på toast m finhackad rödlök o en klick creme fraiche... Himmelskt även det :)

annamaria sa...

Det är skönt att det finns fler...jag vågar knappt säga att jag ÄLSKAR rå oxfilé i supertunna skivor med olivolja, lite balsamvinäger, pinjenötter och parmesan...ååååh så gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...