05 oktober, 2007

Kyckling i stekpåse

Som en liten present- förpackning ser kycklingen i påse ut. Jag kunde inte hejda mig utan ville prova fler saker i stekpåse nu då jag fått lite blodad tand. Den här gången stoppade jag en citron i kycklingen och tryckte in färska kryddor under skinnet på både ovansida och undersida av den. Kycklingen fick en kokt karaktär och blev jättegod med en quinoasallad.

Kyckling i stekpåse

4 pers
1 hel kyckling
1-2 citroner
kvistar av färsk dragon
1 buljongtärning
salt
peppar

stekpåse
salta

Klipp till påsen i lagom storlek. Salta och peppra inuti kycklingen. Lägg i buljongtärningen. Stick hål på citronen med en gaffel och placera i kycklingen. Stick in kryddorna under skinnet där det går. Bind ihop kycklingen så att citronen inte ramlar ut. Placera i stekpåsen. Lägg resterande citron i mindre delar runt om kycklingen. Bind ihop påsen enligt anvisning på förpackningen. Ställ i ugnen på ca 175-200 grader i 1-1 1/2 timme. Använd gärna stektermometer för att avgöra om kycklingen är klar. Den ska hålla 80 grader.




Quinoasallad
1/2 dl quinoa per person
dubbelt så mycket vatten som quinoa
buljongtärning (ta 1/4-1/2 per person)
1/4 gul lök
isbergssallad
1/4 röd paprika
salt

Rosta quinoan lätt utan olja. Skala och hacka löken, tillsätt den tillsammans med vatten och buljongtärning. Låt puttra i ca 20 min. Hacka paprika och skär salladen tunt. Låt quionan svalna, blanda alltsammans strax före servering.

Tranchera kycklingen och servera med sallad och citron.

, , ,

2 kommentarer:

annamaria sa...

Stekpåsen har verkligen fått en omstart i sitt liv. För 10-15 år sedan så gjorde jag mycket i stekpåse - det är ju faktiskt kanon. Skulle kanske göra konstgjord andning på mina påsar i lådan.

Kinna sa...

Konstgjord andning är rätta ordet. Ganska kul tillagningssätt som ger saftig och smakrik mat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...