28 oktober, 2007

Husman på tyska

Nu är jag sugen på något herzhaftes sa Helga, mamma i min au-pair-familj utanför Düsseldorf. Så lärde jag mig laga petersilieknödel för jag hade ofta ansvaret för maten. En mycket underlig rätt tyckte jag då som inte är uppvuxen med kroppkakor eller dylik landskapsmat. Jag tyckte helt ärligt inte att de var så fantastiska heller, serverade med sauerkraut och kanske någon bratwurst.

Under min tid på restaurangskola i Österrike blev det fler olika varianter på knödlar men ännu ingen hit hos mig. Men plötsligt blev det viktigt att beställa knödel på Moldau när vi matbloggare träffades för ett tag sen och jag var fast. Poletten hade trillat ner och det var ju gott. Därför letade jag reda på ett äkta recept från en tysk sajt och var tvungen att göra mina egna. Mottagandet i det egna hushållet var ljummet. Fredrik var inte alltför entusiastisk, vilket inte hindrar mig från att göra det någon mer gång och blogga om det. ;-)


Semmelknödel (semmel är likt en vanlig fralla)
(3 pers)
3 frallor som är minst 1 dag gamla
120 ml mjölk
1/2 gul lök
1 msk persilja
10 g smör
1 ägg
10 g mjöl
peppar
salt
muskot

Skär frallorna i fina skivor eller tärningar och lägg i en skål. Koka upp mjölken och häll över brödet, rör om och lägg på ett lock. Låt stå i ca 30 minuter för att dra. Hacka lök och persilja fint. Smält smör i en teflonpanna, tillsätt lök och persilja. Fräs tills löken är genomskinlig. Häll blandningen över brödet, tillsätt ägg, mjöl, peppar, salt och muskot. Blanda väl. Blir degen klibbig, tillsätt mer mjöl. (Beror på äggets storlek) Med fuktade händer formas sedan lika stora bollar (3-4 st) som läggs in en kastrull med sjudande saltat vatten i ca 20 minuter. Så snart de stiger till ytan är de klara. Ta upp med hålslev och låt rinna av. Servera med varm surkål, en god korv eller kasslerskivor.

1 kommentar:

KrakelSpektakel sa...

En klumpig variant på stuvade makaroner månne? Jag måste bara prova!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...