31 oktober, 2007

Det goda köket - mina tips

Om du tycker det är fel att göra reklam för sitt jobb så får du sluta läsa här. Jag råkar ha förmånen att få jobba på Stockholmsmässan och få info om Det goda köket under tiden som mässan växer fram. Något som är väldigt spännande och jag tycker det är jättekul när Daniel Fritzdorf, projektledare, kommer förbi mitt rum och berättar om något nytt som är inbokat eller som diskuteras.

Teman för mässan i år är FEST, LUST och TREND vilket syns i nästintill allt. Fest t ex, bara det att du själv kan få sabrera en champagneflaska låter ju hur läckert som helst. Kolla sabreringsfilmen.
Daniel berättar om Organic lounge, en av restaurangerna, som är en vit restaurang där menyerna är uppbyggda baklänges. Vadå baklänges? "Jo, här har man utgått från råvarorna som är ekologiskt, lokal, närodlat och byggt upp menyn. T ex finns det göstartar, kantarellsoppa, hängmörad grillad biff och en jäkla massa matvete hit och dit" säger Daniel som älskar matvete.

Rickard min kollega, som säljer in mässan, rapporterar att det finns många spännande utställare som har ostar, olivoljor, choklad och vin. Kött, fisk och köksinredning finns lite mer i år än tidigare. Checka in utställarlistan för han tycker alla är bra på sitt sätt, rena rama smörgåsbordet för en matälskare.

En av de saker som jag verkligen gillade förra året var vintunneln, där glas fyllda med olika smakreferenser (smörkola, laktrits, nässlor osv) användes, för att gissa sig till vilken vinsort. Då hade jag också gått en vinprovar kurs och kunde klura ut ett av fyra viner helt säkert. Det luktade nässlor och fläder.

Min personliga favvo är David och Sushi-SM. =) Tävlingens vinnare koras kl 13 på lördagen. Från en bloggare har jag hört att det blir något alldeles extra i år.

Mina intryck av tidigare mässor finns här , här , här och här. Eftersom jag är en sån sucker tar jag ut en rejäl slant i förväg (det brukar vara kö till bankomaten) för att jag vet att jag kommer att vilja handla godsaker, kokböcker och kanske en och annan pryl. I just love it! Tro inte att jag har några pengar kvar när jag går hem. Snarare ett par kassar. Tur att min Fredrik inte har något emot att det dras från gemensamma kontot. Honom har jag f ö gående på Båtmässan i hallen intill även om han älskar mat så är båtpassionen något större. Han kommer in sista timmen och går runt med mig, provar lite vin och kikar på mina (våra!) nyförvärv.

Mitt bästa tips till dig är att ta pendel eller buss till mässan. Inte bara för att det finns massor med goda alkoholhaltiga drycker utan för att det brukar vara ont om parkeringsplatser. Ta ut pengar i förväg och köp eventuellt biljett i förväg för att slippa köa.

PS Jag får inte extra bonus för det här utan jag bara ääälskar att gå på den här mässan. DS

2 kommentarer:

pipopp sa...

Äsch, du borde verkligen få extra bonus!
Äkta ord är bättre än falsk marknadsföring ... :-)

Kinna sa...

Min bonus är att jag får vara med och höra om alla kul grejer. Daniel är en underbar projektledare som delar med sig av sina tankar och gärna diskuterar. Rickard likaså. Det är jättekul att höra vilka utställare som kommer och hur han lägger upp projektet, vilkan han vill ha med osv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...