30 oktober, 2007

Chili con carne - riktig smalmat

För några år sedan deltog jag i viktväktarnas program. Mest för att jag ville bli av med ett par kilo trivselvikt, ett par små bilringar kring magen inte för att jag är särskilt tjock. Vi blev verkligen smalare av maten. Chili con carne är ett av de bästa recepten som jag gärna gör. Receptet är så bra för det är mycket grönsaker och bönor i och ganska lite kött i förhållande till det. Jag gillar allt-i-ett recept där det ingår grönsaker i själva rätten. Sen är det skönt när saker kan stå och puttra på spisen medan jag fixar en efterrätt eller förrätt. Som regel blir grytor bara godare av att värmas upp dagen därpå och den här chilin är inget undantag.

Chili con Carne från Viktväktarna
4 pers
300 g mager nötfärs
2 stora gula lökar
1 msk olja eller flytande margarin
1 köttbuljongtärning
2 msk soja
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
2-3 vitlöksklyftor
½ tsk kumminfrö
1 tsk oregano
2 tsk chilipulver
2 burkar vita bönor i tomatsås, ca 700 g
1 grön paprika
1 röd paprika

Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i matfett i en gryta. Tillsätt färsen, mosa med en gaffel och rör tills den blir jämnt grynig. Smula ner buljongtärningen, häll i soja och krossade tomater. Lägg i lagerblad, vitlök, kummin, oregano och chilipulver. Koka under lock på svag värme ca 20 min. Lägg i de vita bönorna och de urkärnade paprikorna skurna i bitar eller strimlor. Koka ytterligare 5 min. Smaksätt med salt och mera kryddor om det behövs. Servera gärna med en blandad sallad.

7 kommentarer:

pipopp sa...

Hur gick det för dig i dag? Blev kakor och framförande och författare uppskattade efter förtjänst?

Det körde ihop sig, jag kunde inte komma ...
*ledsen*

Frida sa...

Pipopp, du missade goda kakor och intressant historia bakom boken!

Kinna, först skulle jag baka kavring, sen hittade jag tårtorna längst bak, och sen bakelserna... Är jätteglad att jag köpte boken!
Hoppas vi ses på fredag, ska deala med min man.

Kinna sa...

Pipopp, så kan det bli ibland. Hoppas det blir fler tillfällen. Det gick väl ganska bra, lite långa pauser sa Fredrik. Det är bra träning för mig.

Frida det var jättekul att se dig och tack för recension. Jag hoppas att det går att deala till sig lite ledig tid så att vi kan ses.

sanna sa...

Det såg inte dumt ut alls! Om man ska bjuda på chili en vardagkväll, vad föreslår du som efterrätt? -För efterrätt måste man bara ha! :D

Kinna sa...

Sanna - vad sägs om en äppelkaka. Det här är en jag gillar. http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/09/lcker-doktor.html

Men man kan också ta en äppelpipa och kärna ur äpplen och fylla dem med nötter, socker och en klick margarin. Baka i ugnen på 225 grader tills de är mjuka och servera med en vaniljsås, vaniljkesella e dy.

Anonym sa...

Oj! Det där såg riktigt smarrigt ut! Ska ha gäster hemma nästa helg och hade tänkt bjuda på något liknande. Har provat detta recept på chili con carne men blev inte 100% nöjd. Ska prova detta! Tack för din fina blogg och inspiration!

Kinna sa...

Anonym - lycka till med middagen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...