30 september, 2007

Stöld och intrång i ens privata sfär

Lite off topic, men ändå något som berör mig starkt. Hur sårbara är vi inte med att ha all information på våra datorer, kunna kommunicera, lagra information och spara tankar? Elina (min syster) blev bestulen på sin mac för några veckor sedan, dagen före hon skulle till New York och veckan efter det att vår bok (som hon designat) kommit från tryckeriet. Hon kastas brutalt tillbaka till händelsen då hon läser om Francis Ford Coppolas stulna dator. Där låg allt material till hans nya alster, nya storverk. Elinas dator innehöll saker av motsvarande vikt för henne. Hon jämställer händelsen med när hela gården höll på att brinna ner. Elinas inlägg är tänkvärt.

2 kommentarer:

maki sa...

Hej Kinna !
Läser Din inlägg först, eftersom jag hamnade till Dig från Hannele.
Det är ju det där med mat som intresserar mig (+lite annat åxå).
Som så många andra människor.
Datavärlden är fantasktisk. Man kan ju hitta hur mycket som helst.
Jag kan förstå syster Elinas förlust. Det är ju ni unga människor som kan skapa sååå mycket med era härliga ideer.
Just nu blev jag glad att hitta orden , att mormors mat är trendig.
Snart dröjer det väl inte länge, när broddar blir "inne", då kan flera gummor gå ut, även på vinter.
Sen älskar jag böcker , konflikten är stor i min hjärna ibland......bok eller lagra i datan....
Nåjaa.
Hoppas allt ordnar sig...
MVH maki

Kinna sa...

Maki, tack för de snälla orden. Ordnar sig gör det inte tyvärr men det är inte så mycket att göra åt att vissa människor inte kan låta bli annans egendom och att en dator kan vara det viktigaste man har.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...