04 september, 2007

Squashsäsong

Fullt med squash i kylskåpet. Säkert känner de som odlar själva igen känslan. Säsongen är kort och man ska helst ha några recept på lager för att kunna använda den underbara skörden.
Fylld squash blev väldigt gott. Tre portioner räckte det till och för min del är det perfekt då jag fick en matlåda till lunch.

Fylld squash
3 pers
En riktigt stor squash
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3-4 bladselleri stänger
matolja
rejält med champinjoner
1 msk tomatpuré
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk franska örtkryddor
riven ost 1-2 dl eller mycket man önskar
salt
peppar

Sätt på ugnen 225 grader. Gröp ur squashen, hacka inkråmet grovt. Skala och hacka löken. Hacka selleri och fräs båda i olja. Tillsätt vitlök. Finfördela svampen i matberedare. (jag fyllde min matberedare med svamp men vägde inte exakt hur mycket det var). Se till att vätskan dunstar. Fräs inkråmet av squashen i separat panna så att det mesta av vattnet försvinner. Tillsätt fräset i svampblandningen. Krydda med vinäger, tomatpuré, franska örtkryddor salt och peppar. Fyll squashen med blandningen. Riv ost och strö över. Gratinera i ca 30 min.

4 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Kinna
Smyglyssnade på radion, bra, men en förvirrad reporter som tydligen inte läst på, man blev i alla fall sugen på boken och det är ju huvudsaken.l
Kolla in vår soppa med zuccini, hällefilé och ostronskivling - lagad på en kraftig fiskbuljong. Du hittar den här.

Lotta sa...

...med föräldrar som odlade squash för glatta livet när jag var liten så skydde jag denna grönsak som pesten under många år. har dock börjat så försiktigt att testa mig fram med olika squashrecept och detta lät som något värt att prova på.

Dubbelörnen sa...

Vi har massor med squash o tar till mig alla nya recept jag kan få! Tackar!!

kram

görel sa...

Jag har inte odlat själv i år, men det kommer massor och grönsaksklådan som anländer varje vecka. Svamp och selleri till squash låter jättegott! (Får passa på när sonen inte är hemma dock, det ska helst inte ens lukta selleri huset.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...