11 september, 2007

På bloggturne med Ann Ljungberg och Claes Grill

Det damp ner ett mail hos mig – frågan löd – Är du intresserad av att vara med på en bloggturné för en ny bok? Vi vill gärna ha med en matbloggare. Som alltid – nyfiken - ringde jag upp Ann Ljungberg som driver ALF nystartat förlag från en båt i Medelhavet. Hela konceptet med Anns förlag, bloggturnén och boken tyckte jag lät spännande. Ämnet mat förekommer ofta i debuterande författaren Claes Grills bok Jag dog i Barcelona, som är en spänningsroman. Följ hela bloggturnén.

Kinna: Varifrån kommer idén om en bloggturné?
Ann: Idén kom från en av de första värdarna på turnén Johanna Wistrand med
Författarcoachens blogg. Fenomenet finns i USA och där har jag bara sett bloggturnéer för böcker.

Kinna: Bloggturné bara för böcker? Tycker du att man kan använda det för något mer?
Ann: Ja, jag tycker man kan använda det för vilka verksamheter som helst t ex kurser och författartjänster som jag också jobbar med.


Kinna: Claes, det är inte så många författare som tar upp mat i sina böcker. Hur kom du fram till att du skulle göra det?
Claes: Jag märkte inte att jag gjorde det. För mig är det helt naturligt att vid ett möte som äger rum i samband med en måltid, beskriva maten. I min och mina föräldrars familjer skulle man alltid kunna redogöra för maten efter att ha kommit hem från en fest t ex.

Kinna: Du är ledamot i
Gastronomiska akademin? Berätta lite om din roll där?
Claes: Jag valdes in 1984. Jag hade innan det skrivit i Gastronomisk Kalender och varit med om flera matreportage i veckotidningar, men jag valdes i första hand in som administratör. Akademien bestod av ett antal personer som började bli gamla och ingen ville sköta marktjänsten. Efter några år blev jag Ständig sekreterare vilket jag var i tio år.

Kinna: Är du själv road i köket?
Claes: Man påstår att jag lagar bra mat. I varje fall är jag road och har så gott som dagligen lagat maten till familjen. För länge sedan började jag på två kokböcker som aldrig blev något av. Men titlarna var bra; ’Värden vid härden’ och ’På kryss i kabyss’.

Kinna: Vilken är din personliga favorit bland rätterna?
Claes: Jisses, jag har fått den frågan förr. Nästan omöjligt att svara på. Beror på platsen, kassan, hungern, sällskapet mm. En frystorkad röra efter en lång dag på skidor, kan vara himmelsk. Jag brukade alltid packa ner vitlök, en liten skvätt portvin och lite timjan när jag skulle ut på strapats i min avlägsna ungdom. Det piggade upp vad som helst. På hösten ser jag fram mot svartsoppa och på sommaren en nyss skjuten beckasin.

Kinna: Ett enkelt recept som jag tyckte lät inspirerande som serveras i din bok är Ugnsbakade tomater. Huvudrollsinnehavaren konstaterar att det är en Siciliansk specialitet men att recept reser världen runt. Det lät verkligen gott. Ungefär så här ser det ut.

Sicilianska ugnsbakade tomater
Tomat
vitlök
sardeller
oliver
kapris
Halvera tomaterna, hacka vitlök, sardeller, oliver och kapris. Baka i varm ugn. Skulle tro ca 225-250 grader tills tomaten är mjuk men fortfarande håller formen.

Claes: Ja, det reser runt. Här får du den franska varianten.

Tomates à la Provencale
Gör ett mojs av :
2 pressade vitlöksklyftor
3 msk hackad schalottenlök
4 msk hackad basilika och/eller persilja
något timjan
salt och peppar
1/2 dl olivolja
1 dl ströbröd
Om tomaterna är mycket stora kan man öka på satsen.
Gröp ur 4 tomater och stoppa ner mojset i dem. Några droppar olivolja överst. Baka dem i ugn, rätt högt upp, i 200 gr i 10 - 15 min.



Kinna: Trevligt att få vara med på bloggturnén. Tack till er båda två som bjöd in mig.

6 kommentarer:

Anne sa...

Vilken kul idé! :)

Örjan sa...

Tack för eftermiddagens/Kvällens evenemang med hämting av Din nya bok.

Den mjuka pepparkakan var otrolig.Smakade som om det vore kolasmet i den.

Även kanapeerna och "mammas rågkakor" var utsökta. (tror det var de som serverades, eftersom jag kände igen formen ifrån boken.
Men råg smakade de alls inte.)

Övrigs sorter smakade jag skam till sägandes inte.(Du har sett mitt midjemått)

Maskrossherryn-mycket god
Stämmer det att Ditt och Din mors nästa projekt gäller en bok om vin på bär och frukter?

Sammantaget
(efter att ha studerat Din vackra bok på väg tillbaka till Eskilstuna)

-jag vill laga alla recepten

-detta kommer att bli en ny baskokbok vad avser kakor och svenskt bröd för mig

Avslutningsvis
Jag uppmanar alla bloggare (och andra besökare (som mig)) att betälla sitt eget exemplar av boken

Hopppas att Ni kommer att ha lika mycket glädja att recepten som jag kommer att få.
Örjan

görel sa...

Tack för en väldigt trevlig bokhämtning! Jag tyckte mycket om boken som kommer att användas flitigt. Och det var väldigt roligt att få träffa dig!

Kinna sa...

Örjan, hjärtligt tack själv. Den mörka kakan var kladdkakan. Tips där är att formklippa ett bakpl. papper till en avlång form och lägga i botten. Den är svår att få att släppa även om man smörar och bröar ordengligt.
Bra gissning om nästa bok men vi har inte tillräckligt med såna recept för en hel bok. Vi får se temat.
Görel - det var så kul att träffa dig och jag hoppas det kan bli fler gånger.

Nässelblom & choklad sa...

Jättetack för igår, Kinna. Väldigt trevligt att träffas och härligt att få smaka alla goda kakor. Vad duktiga ni är!

Kinna sa...

Nässelblom - tack själv för att du kom och gjorde mig glad. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...