07 september, 2007

Naturens skafferi

På hösten finns det så oändligt mycket roligt att skörda, ta bara den underbara nyponbusken. Bären riktigt skriker efter att bli plockade och visst plockade man dem som barn, tog ur innehållet och stoppade innanför tröjan på någon så att det kliade. Därför ska man plocka fram ett par plasthandskar när man ska ta han om frukterna för t ex inläggninar där de ska vara halverade men inte passerade.
För ett tag sedan gjorde jag nyponcreme på torkade nypon. Nu ska det bli mos på färska. Moset ska användas som fyllning till en tårta men går lika bra att äta med mjölk eller varför inte pröva på glass. Receptet jag använder kommer från en bok som heter Ut i naturens skafferi, Våra vilda bär och frukter med recept.

Nyponmos
2 liter färska nypon
3 dl vatten
4 dl socker
saft av 1 citron

Snoppa och skölj nyponen. Koka dem med vatten under lock på svag värme ca en halvtimme eller tills de är mjuka. Passera nyponen i matberedare eller genom en sikt med hjälp av en elektrisk visp.
Blanda moset med socker och sjud på svag värme i 5 minuter. Smaksätt med pressad citron.
Ös upp moset på varma burkar. Låt kallna och sätt på lock eller fyll moset på plastburkar och frys in.

Moset kan användas som sylt eller marmelad, i fyllningar till bakverk och till nyponsoppa och kräm.
Andra bloggar om , ,

8 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Oj va fina de är, det hade jag glömt bort! Vilken färg. Kul med reportaget i DN.

Anne sa...

Vi har massor av nyponbuskar utanför oss - kan man använda alla nypon? De ser ut ungefär som de på bilden, dvs mer runda än små och avlånga. Jag skulle nog vilja försöka mig på nyponsoppa, och nyponlikör. Men.. eh.. ja, hur? Ska man dela dem och ta bort.. nåt i mitten (vad?)? Eller, ja, jag kan inget om nypon. Hjälp. :)

görel sa...

Vilken vacker bild! Ja, det är verkligen synd att man inte tar vara på nyponen mer. Jag gjorde nyponvin för många år sedan, det blev jättegott!

Men jag undrar också om man kan använda alla sorts nypon - jag har fått för mig att de är de lite mindre, långsmala nyponen som är finast, men jag har ingen aning om var jag har fått det ifrån.

Kinna sa...

Tack Kristina, vi tyckte också det var jätte kul!

Anne och Görel. Vad jag kan se har de använt den lite avlånga sorten i min bok och jag gick på en inspirationskväll förra året där den runda sorten på min bild användes. Alltså gissar jag att båda funkar.
Anne - nyponsoppa gör du som så att du tar
ca 4 dl nyponmos
8 dl vattten
1 1/2 msk potatismjöl
salt av 1/2 citron
strösocker
Koka upp moset med vatten. Rör ut potatismjölet i lite kallt vaten och blanda ner i soppan. Sjud upp, men koka inte. Ta i mer socker om det behövs.

Pille sa...

I'm off to pick nypon tomorrow, and now I know what to do with them:) Tack!

Hemliga kockan sa...

Vacker bild!

Hannele sa...

Mums, jag äter nyponen direkt ur busken som de är :)

Örjan sa...

Anne, Görel, Kinna
"Prydnadsnypon" (vad de nu heter) från trädgårdsplanteringar och parker går underbart bra att använda till torkning, syltning mm

Den stora fördelen är dess storlek, för det är ett pillerjobb att snoppa, halvera och gröpa ur.

Men för nyponmos behövs ju "bara" snoppning, halvering , kokning och passering.

Nackdelen idag. Många trädgårdsnypon är övermogna. Plocka bara fasta till ev syltning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...