16 september, 2007

Krispig äppelkaka med kokos

Svenska äpplen är något av det härligaste som finns. Tunnskaliga och skimrande ligger de och väntar på att bli tillagade. Inspirationen kommer den här gången från mamma Märtha som förra året hade tagit flera olika sorter och blandat i en krispig äppelkaka. Vilket täcke hon använde till kakan kommer jag inte ihåg men min kamrat var på besök och behövde äta glutenfritt så jag anpassade receptet efter det.

Muskovadosocker står i påsar i kylen, halvhårt. Jag gillar smaken men blir arg på en konsistens som är så hård att det knappt går att använda efter det att påsen är öppnad och har stått några dagar. Nu är förpackningen stoppad i plastpåse och i kylen, halvhård men det går att skära bitar av den.

Krispig äppelkaka med kokos
4 pers
4 olika sorter äpplen
1 dl kokos
ljust muskovadosocker
tunt hyvlat smör eller margarin

Dela äpplena och kärna ur. Skär i tunna skivor och fördela i en ugnssäker form. Strö över kokos, muskovadosocker. Hyvla margarin i tunna skivor och täck kokos och socker. Grädda i 200-225 grader ca 10-15 minuter. Socker och kokos ska ha en del färg. Servera med glass.
Andra bloggar om

3 kommentarer:

Anonym sa...

Enda sättet att hålla muskovadosockret mjukt i flera år faktiskt är att ta en så där bra knips som du hittar på IKEA, Claes Ohlsson mfl. Finns i påsar stora och små i olika färger och numera oumbärliga. Ta den stora varianten knipsa om påsen och förvara i kylen.

Eva

Pernilla sa...

Annars går det bra att sätta ner påsen i en vanlig fryspåse och knyta till. På så sätt håller sig mitt muscovadosocker så där mjukt och fuktigt i skafferiet "hur länge som helst".

Kinna sa...

Eva och Pernilla - ni har helt rätt men jag är en slarver som inte fått ner mina förpackningar i tid så jag har några hårda saker stående i kylen numera. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...