09 augusti, 2007

Riktiga torrisar

Lite tokig är jag med jämna mellanrum. Man brukar väl säga att det underlättar. Mitt falköga såg en stor kartong med champinjoner. De låg på en vagn som affärsbiträdet höll på att köra iväg med. Inte dåliga på något sätt bara lite skamfilade, molokna och ratade. Vill ni inte ha dem, ska de kastas frågade jag. Ingen vill köpa när de ser ut så här var svaret. Jag fick hela kartongen - några ska torkas - de är ju nästan halvtorra redan. Några passar bra i en soppa och några får bli en god stuvning med en skvätt sherry. Gott, gott!


Champinjonsoppa (kinna)
4 pers
300 g champinjoner
½ purjo, vita delenen
stor klick smör
½ tsk tomatpuré
1 ½ hönsbuljongtärning
1 dl crème fraiche, 34%
1 ¾ msk vetemjöl
2 dl mjölk (1,5% fetthalt)
4 dl vatten
½ tsk salt
1/2 krm cayennepeppar

Finfördela svampen i matberedare, fräs den så att det mesta av vattnet dunstar. Skölj purjon och skär i tunna strimlor. Låt purjo och smör och fräsa med svampen. Tillsätt tomatpuré, hönsbuljongtärning, vetemjöl och rör om. Häll därefter i all vätska. Låt koka upp och sänk därefter till svag värme. Låt puttra. Smaka av med salt och cayennepeppar.

3 kommentarer:

Jonas sa...

grön mjölk säger ingenting för oss som har skånemejerier. vår lättmjölk är t ex röd som jag tror är arlas färg för standardmjölk. grön tror jag inte någon mjölk är här nere...

Kinna sa...

Jonas - det var tanklöst av mig. Är ju halvskåning själv så det borde jag tänkt på. Jag ändrar genast. =)

Hannele sa...

Det är absolut inget fel på torra champinjoner, egentligen godare i smak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...