17 augusti, 2007

Ratatouille - den som spar han har

Vid den här tiden på året är det dags att göra ratatouille. Iallafall gör jag gärna den pigga grönsaksblandningen när det är säsong på grönsakerna. Jag kommer ihåg att vi alltid gjorde det när jag var liten. Vi tog massor av egenodlade tomater, köpt paprika och lök. Sedan frös vi in det att ta fram som vitaminpiller under vintern.

Vår livsmedelsaffär hade ju inte något utbud att prata om, särskilt inte ute på landet, utan det var ett utmärkt sätt att variera kosten. Men även om affären har brett utbud idag och jag bor mitt i Stockholm så gillar jag tanken att lägga in och ta fram på vintern. Det är nu som paprika och zucchini och aubergine är billiga. Solmogna tomater är toppen, men jag använder Anna Bergenströms utmärkta recept i Annas nya mat och där använder hon burktomater, vilket är ett bra alternativ om man bara har bleksiktiga växthusodlade tomater som alternativ. Annas goda tips är att använda torkad koriander som genast blev en favorit.

Ratatouille är gott att servera med en fläskkotlett och potatis. Det var vad vi fick som barn. Men passar även till kyckling eller fisk. Samtidigt är det som tillbehör trevligt till bara pasta, som en vetetarisk rätt. Inte avancerat men jättegott!

2 kommentarer:

Kersti sa...

Mums, jag brukar också använda det receptet. Nu vet jag vad jag ska göra idag. Kersti

Prudie sa...

Jag gör också Ratatouille varje höst sedan många år....känns så bra tt plocka fram när det är vinter och kallt. Men det brukar ofta bli någon burk kvar längst in i frysen som jag hittar när jag frostar av....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...