26 augusti, 2007

Premiär för årets första äppelkaka

Den första äppelkakan som jag gör av årets skörd är den enklaste, enkla modellen av det som finns hemma i skåpen. Receptet står ofta på ströbrödspaketet. Oftast kör jag lite på känn och det brukar bli bra.

Vardagsäppelkaka
Till formen på bilden har jag tagit:
3 äpplen
några klickar margarin
råsocker (vanligt socker fungerar utmärkt)
ett par msk ströbröd
lite vatten

Skala, kärna ur och tärna äpplena. Lägg ca 3-4 cm tjockt i en ugnsfast form. Fördela några klickar margarin, ströbröd och socker över. Jag häller även på någon matsked vatten. Grädda i 225 grader ca 30 min eller tills äpplena kkänns mjuka. Servera med glass, grädde, mascarpone, vaniljvisp eller varför inte en vanlig hederlig vaniljsås som tar några minuter att göra. Se en grundkokbok.
Tack Thomas för de goda äpplena!

1 kommentar:

Hannele sa...

Mums, iår har det inte blivit så mycket äpplen..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...