24 augusti, 2007

Kålsoppa

Jag minns mina barndoms kålsoppor - inte med glädje utan mera med blandade känslor. Kanske är det någon som känner igen sig? Men nu tycker jag vitkål är en delikatess, särskilt sommarkålen som är mjäll och fin. Kålsoppa förknippar man kanske inte med sommaren. Ändå kunde jag inte låta bli att inspirerades av någon bloggare som också skrev, alla har väl någon gammal kokbok hemma där receptet på kålsoppa finns. Jag gjorde en Österrikisk variant som innehöll kummin och tomatpuré toppad med falukorv i bitar. Det blev en jättegod vardagsrätt.

Min reflektionen kring receptet ur Vår kokbok från 1963 var att på 60-talet var det mycket grönsaker och mindre med kött än vad jag skulle ta idag. Ca 200 g falukorv till fyra personer var ganska lite. Väldigt mycket tallriksmodell. Då fanns det plats för en efterrätt med frukt t ex en fruktkräm. Något att tänka på i dessa fetmadiskussionstider.

3 kommentarer:

Prudie sa...

Fast jag tror ju inte att vår barndoms kålsoppor gjordes på den fina, mjälla sommarkålen...det var nog rejäla trådiga doningar man tog till framåt vintern!

Kinna sa...

Prudie - du har så rätt. Visst måste det varit vinterkål i soppan.

karin sa...

Om man som jag har lite dille på gammalt porslin så är de tallrikarna ganska små jämfört med dagens

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...