02 juli, 2007

Vattenmelonsoppa en god överraskning

Överraska med det enkla är mitt mantra men skulle det lyckas den här gången? Mat är ett givet diskussionsämne på en middag och strax före jag serverade vattenmelon till efterrätt hade den grekiska väninnan på Helenic Living berättat utförligt hur man köper vattenmelon. En hel konstart och underbart att få lära sig av proffs. Stjälken ska ha torkat in för då vet man att den är fullmatad. Den får inte ligga i solen - "hemma i Grekland har vi ett särskilt kylskåp i garaget där vi förvarar vattenmeloner" berättade hon. Meloner under 16 kg riskerar att inte vara goda. De ska också ha svarta kärnor. Gissa om jag blev lite nervös över att efterrätten skulle vara busenkel vattenmelonsoppa. Melonen hade inte varit över 16 kg, jag hade inte kollat stjälken och den hade nog transporterats uppskuren i värme. Aj, aj, aj. Skulle det blir godkänt...?
Men jag behövde inte vara orolig för jag serverade något som hon inte tänkt sig nämligen vattenmelonsoppa.

Vattenmelonsoppa
Mixa vattenmelon i matberedaren. Kyl den väl. Jag frös min delvis till sorbetlik konsistens. Lägg i små djupa efterrättstallrikar. Tärna honungsmelon i mindre kuber, lägg i några stycken mitt i tallriken. Dekorera med ett snyggt blad av mynta, citronmeliss e dy. Pudra eventuellt med lite florsocker genom en tesil. Du kommer att imponera på din omgivning och ändå inte jobba ihjäl dig i köket.

Andra bloggar om:

5 kommentarer:

qi sa...

Låter gott och intressant nog att testa. Men vattenmeloner på minst 16 kg? Var får man tag i det? :-)

Kinna sa...

Qi, det är en gåta. Jag gissar på Grekland. =)

Hannele sa...

Jag är duktig på att köpa olika sorters exotiska frukter, men vattenmeloner är sej lika, jag köper dem i augusti, garnterat bra :)

Viktoria Schiöler sa...

Och jag som älskar meloner. Det var intressant att stjälken ska vara torkad. Jag knackar alltid på melonen innan jag köper, vet inte riktigt vad jag lyssnar efter men har sett nån annan göra så i affären en gång...

Nässelblom & choklad sa...

Mmm, vad gott. Det vill jag verkligen testa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...