11 juli, 2007

Nyponkräm med glass

TV-programmen med folk som äter helt fel är skrämmande. Det är nästan så man gråter. Hur klarar de av att äta alla de onyttigheter som radas upp på bordet? Skulle jag göra det skulle jag ha dött för länge sen eller haft allsköns krämpor.

Godisråttans straff
Med en mamma som hushållslärare fick jag både matpyramider och tallriksmodellen serverad oavsett om jag ville eller inte ville. Att dricka cokacola eller läsk var uteslutet. Godis fanns dock hemma och jag var en notorisk godisråtta som hittade alla gömställen som mamma kommit på. Ofta hittade hon bara en karamell och en hög papper där hon tänkt sig hitta lite lördagsgodis till oss. En tidig morgon ville det sig så illa att jag halkade och slog pannan rakt i dörrposten när jag smugit mig ner i köket för att ta lite goda halstabletter. Vrålande sprang jag upp i trappan till övervåningen och på översta trappsteget upptäckte jag att blodet forsade från pannan. Sex stygn senare och något ångerfull fick jag åka hem från akuten.

C-vitaminerna hoppar omkring
Jag kommer oxå ihåg den stora planschen, som hängde i tvättstugan, där alla sorters exotiska frukter fanns avbildade. Ibland tyckte jag väl att det var lite väl hurtigt av mamma som vurmade så över grönsaker och frukt, nästan som programledaren i TV, som strålar när hon pratar om alla c-vitaminer och mineraler som hoppar omkring i de ärggröna drinkar hon tvingar i sina adepter.

Men helt klart har inte bara arv utan mycket miljö sin påverkan. Tur för mig det. Jag blir sugen på saker som nypon där det just kryllar av c-vitaminer. Helst skulle jag vänta tills vresrosen med sina stora nypon vore klar men tills dess använder jag torkade från hälsokostaffären. Självklart är det mamma som stuckit till mig en liten bok som heter Ut i Naturens skafferi. Den är full med annorlunda recept som inte är svåra att göra. Jag fastnade för det med med en nyponkräm som blev väldigt god och själklart får sockergrisen i mig sitt då jag gärna tar en glassbit och en skorpa till.

Cajsas Nyponcrème
4 pers
3 dl torkade krossade nyponskal
6 dl vatten
rivet skal och saft av 1/2 citron
1 dl socker

blötlägg nyponslaken över natten och koka dem mjuka. Passera nyponen genom en sil (det går fort och lätt med hjälp av elvispen alt använd en sked). Tillsätt socker och sjud upp. Rör om. Smaksätt med citron. Fördela nyponkrämen i portionsskålar med en klick glass eller lätt crème fraiche. Servera med
kardemummaskorpor.

Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Husmodern sa...

Gud så gott! Här skall ut och stjälas nypon!

Hannele sa...

Älskar nyponsoppa.

Tja, äta fel och fel, alkisar som lever på falukorv och sprit, kan ha ganska bra värden..

Kinna sa...

Husmodern. jag ska själv gå på jakt. Har en nypontårta som jag vill testa oxå.
Hannele. Värden och värden, gissar att levern inte har det iallafall. =)

Matblogg.se sa...

Skrev lite lätt (nåja) relaterat till det på matblogg.se under "Du äter fel. För du kan inget."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...