09 juli, 2007

Lördagsgodis #2

Linda fortsätter med sitt fina initiativ "lördags-godis" och den här veckans ingrediens är äpplen.
Mitt bidrag blir äppeltarteletter som jag gör minst en gång varje år för de har en så underbar smak.

Tarteletterna är inte bara läckra utan lite tjusiga också. De går att frysa och ta fram som en efterrättskaka men är godast färska. Lite meck är det förstås men resultatet går inte av för hackor därför jag rekommenderar verkligen ett försök. Mormor har inte ett finger med i spelet den här gången. Receptet kommer ursprungligen från någon damtidning. Tror att det var Damernas värld.

Äppeltarteletter
(ca 12-13 stycken)
200 g mjöl
100 g smör
1 ägg
2 msk socker
½ tsk salt
2 msk vatten

Fyllning
½ kg äpplen
½ dl socker
50 g margarin
½ dl vatten
kanel
citronsaft

Dekoration
½ kg äpplen
Citron
½ dl socker
2 dl vatten

Lägg alla ingredienser till degen i en matberedare och kör till en jämn deg. Arbeta samman på bakbordet, låt vila 1 timme.Skala, kärna ut äpplen och skär i bitar. Koka med socker, margarin, vatten, kanel med lock i 10 min sedan utan lock i 10 min. Smaksätt med citron. Skala, kärna ur äpplen, skär i tunna klyftor, droppa lite citron över. Koka upp i ½ dl socker och 2 dl vatten, koka lite äpplen i taget väldigt lätt.Kavla ut degen tunt.

Klä tartelettformar med degen. Bred över fyllningen/äppelmoset. Lägg äppelklyftorna i ett mönster. Grädda i 225°C ca 20-25 min eller tills de fått färg. Serveras med en klick vispad grädde.
Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anna-Eva sa...

Åh så underbara. Nu måste jag köpa små tartelettformar. Det har jag visserligen funderat på länge men nu har jag en ursäkt he, he. Och dessutom är det rea på Werner&Werner :)

Pethra sa...

Det där låter himla gott!

Kinna sa...

Anna-Eva - jag har gjort ett par goda tartletter med havrebotten som du kanske har lust att pröva också. Jordgubbstarteletter. Då får du mer användning av dina formar menar jag.

Nässelblom & choklad sa...

Det ser jättegott ut. Tarteletter är verkligen fina!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...