13 juli, 2007

Just nu i bokhyllan

Fyndade på antikvariat. Ja, jag vet att det är fullkomligt livsfarligt för mig att gå in i kokboksavdelningen. Jag försöker i det längsta att stå emot och lovar mig själv att inte göra det mer. Aldrig mer. Men någonstans har min hjärna och mina ben olika viljor. Den här gången skulle jag bara kolla efter ett litet, litet häfte om konservering, inte gå in i bokdelen. Det gick inte bra ändå. Gick därifrån 360 kr fattigare och flera häften rikare.

Jag hittade så mycket kul, bl a en skrift av någon som skrivit av en kokbok ordagrant från 1799. Fascinerande nog hittade jag bl a ett recept med Fleur d'Orange, apelsinblomvatten. Tänk att man redan på den tiden använde sånt? Hårdkokta ägg förekommer som ingrediens i kakrecepten (undrar varför) och bönmjöl istället för mandel såg jag också. Skumma recept som kanske kommer att testas i köket (om jag förstår vilken sorts böna de kan ha använt). Sen fanns många gigantiskt stora recept som typ tag 20 ägg, ett skålpund bla bla och ett lod bla bla bla. Intressant nog med alla äggen var att 4 vitor skulle tas åt sidan och vispas till skum. Antagligen för att få någon slags jäseffekt innan bakpuvret fanns, liksom konjak och brännvin har i småkaksrecepten. Att hålla på och vispa i en timme åt samma håll är dock inget som jag kommer att praktisera. Elvispen är en gudagåva. Tack och lov att jag inte måste kämpa med en bakugn heller.

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Hannele sa...

Apelsinblomvatten köpte jag på apotekt, 1960-talet och gjorde eget ansiktsvatten och handkräm.

Jessika sa...

20 ägg, 2 skålpund och 1 lod låter intressant. Jag gillar såna kokböcker starkt :).
Och uppvispade äggvitor fungerar som jäsmedel och den effekten används fortfarande för att få volym. Jag har recept på en himmelsk mandel- och chokladkaka där hårt vispade äggvitor ingår som just, jäsmedel.
Sedan jag hittade antikvariat.net har det blivit helt livsfarligt att ge sig ut och leta böcker :).

Jag har aldrig använt hårdkokta ägg i matlagning men jag har sett det i en del sydasiatiska "småkaksrecept" som en fyllning. Kan inte tänka mig hur det ska smaka. Kokboken, Kakatlas, som receptet finns i har varit utlånad på biblioteket när jag har kommit på den.

Jessika sa...

(...) hårdkokta ägg i BAKNING (...)

i matlagning har jag helt uppenbarligen använt hårdkokta ägg.

Hemliga kockan sa...

Spännande! Ärtmjöl har jag använt i bröd, det får en rätt stark ärtsmak så i söta bröd är det nog inte att rekommendera.

Jessika sa...

Hemliga kockan: Jag läser en bok om matlagning på medeltiden. Man får konstatera att smaken på medeltiden inte riktigt överensstämmer med nutida smak. Skulle man visa på överflöd så visade man verkligen på det överflödet.

Hannele sa...

Apelsinblomvatten fanns i min vanliga mataffär, coop.
Även rosenvatten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...