06 juli, 2007

Inneställe som är ute

Jaha, då har man varit på ett av de nyaste ställena i Stockholm. Inneställe får jag väl säga, fast de flesta av de 700 platserna är ute. Perfekt läge, underbar utsikt och god mat men servicen hade lite övrigt att önska. Jag är inte petig för det mesta men när jag först gör barkillen uppmärksam på att glaset som han ska hälla upp vinet i har tydliga läppstiftsmärken runt om och han byter det och sedan häller upp vinet i ett glas som också är lite småsnaskigt blir jag inte glad. Här tar det inte slut. Jag refuserar det glas som han sätter fram till mig och vet du, vet du vad han gör då? Jo, han tar fram ett nytt glas och häller vinet från det snaskiga glaset ner i det nya glaset och ställer fram. För det vill han ha nästan 90 spänn. Faktiskt inte helt OK.

Vilket var då stället? Jo, Josefina på Djurgården. Ett coolt ställe där de flesta bartendrarna verkade vara proffs men jag råkade ut för ett riktigt blåbär. Av hans min att döma trodde han att han var jättecool. Vi bytte bar när det var dags för påfyllning. Kommer jag att gå hit igen? Jovisst kommer jag det för stället var supernice, men jag ska nog välja min kypare med extra omsorg nästa gång.

Vinet var tyvärr inte särskilt gott (strävt, surt eller vad du vill) och jag undrar alltid varför trevliga restauranger inte kan ha ett gott husets vin. Utomlands köper man ju in bra husets till bra priser och då brukar det vara ett av de privärda på vinlistan. Mitt sällskap är vinsamlare och hon sa att om det varit godare hade det glidit ner lättare. Dumsnålt att servera så undermåligt. Till oss hade de sålt mer om det varit gott.

Salladen jag tog var god med en härlig rökt lax som smälte i munnen. Såsen till kändes smal och underst i härligheten hittade jag vattenmelon. Något som jag gillar skarpt. Citronklyftan bredvid bättrade bara på det hela. Sötma, sälta och syra i en ljuv treenighet. Ärtskott som är så poppis kändes inte relevanta i smaksammanhanget och hade kunnat uteslutas eller bytas mot gräslök. Summasummarum. Det var gott!

Andra bloggar om:

4 kommentarer:

MatVaruGajden sa...

Att folk inte fattar sånt själva! Det e väl självklart att man inte kan servera dryck i slarvigt diskade glas (om det nu ens var diskat över huvudtaget!?). Jag blir bara så trött på sånt här...

Hannele sa...

Kanske annat i huvudstaden, men här är Husets vin oftast prisvärt och drickbart. Ingen hemlighet, utan man får alltid reda på märket. Själv köper jag sällan nåt dyrt på Systemet, för de billigare är alltid drickbara, det är fördelen med Systemmonopolet; kvaliteten är bra.

Hemliga kockan sa...

Vilken knasboll. Nu vet jag inte hur det ligger till just på Josefina, men ibland undrar jag om vissa restauranger är alldeles ovetande om hur viktiga servis och övrig personal påverkar den totala restaurangupplevelsen. Ibland verkar de medvetet spara pengar på att anställa folk utan varken kompetens eller intresse för jobbet. Märkligt...

Nässelblom & choklad sa...

Så irriterande och trist. Råkar man ut för dålig service berättar man det i regel för flera, så de borde tänka sig för. Tyvärr är det lätt att de som har riktigt attraktiva lägen inte bryr sig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...