04 juli, 2007

Gazpacho Andaluz

Vi älskar gazpacho och gör den här soppan på sommaren när det finns goda tomater. Varifrån receptet kommer vet jag inte och jag har därför gjort två varianter. En mildare med rostad röd paprika som är en min egen och en rivigare med grön rå paprika som är originalet. I övrigt är allt annat lika. Helst skulle jag väl säga välj svenska tomater som inte är uppdrivna i växthus för att få bästa resultat. Men jag fuskar och gör nästan alltid på hela burktomater. Då vet jag att det bli god tomatsmak som gör soppan till den delikatess den är. Den ska räcka till 6 personer, men eftersom den är så god räcker den bara till 4-5 hos oss. Lägg märke till att det är dåligt med tillbehör på bilden. Jag brukar välja ALLA TILLBEHÖREN i min soppa i vanliga fall. Speciellt gillar jag det hårdkokta ägget som är en perfect match.

Soppan är mitt bidrag till Gazpachotävlingen på Lisa, Matälskarens sida. Det ska bli superkul att se vilka olika varianter på soppor som kommer in. Jag hoppas på gröna gurksoppor och soppor med mandel.

Gazpacho Andaluz
(4-5 pers)
2 skivor vitt bröd (ca 50 gr)
750 g tomater
1 grön paprika*
1-2 vitlöksklyftor
½ tsk salt
1 krm socker
4 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
2 ½ dl vatten

Tillbehör
Hackade tomater
Hårdkokta hackade ägg
Brödkrutonger
Finhackad rödlök
Finhackad grön paprika

Blötlägg brödet i vatten. Dela tomater, paprika, vitlök i mindre bitar. Lägg i matberedaren. Krama ut vattnet ur brödet och lägg ner det också. Mixa alltsammans, tillsätt socker salt, olivolja och vinäger samt vatten. Passera massan genom en sil.

Av tillbehören kan man välja några eller alla. Brödtärningar rostas i en stekpanna med eller utan lite olivolja.


*Som en variant kan man byta ut den gröna paprikan mot en stor röd paprika som ugnsbakas i 250 grader tills skalet är blåsigt och delvis svart. Skala den och mixa ner i soppan som får en mild mjuk ton.

5 kommentarer:

Bendel sa...

Skön röd färg!

Kinna sa...

Photoshop hjälpte till lite men jag tror att den delvis också beror på den röda paprikan.;-)

ANNA sa...

Hej!
Minns när Joel som jobbade hos oss var frusen en dag och besämde sig för att ta värmande soppa till lunch. Det vara bara det att soppan var Gazpacho *garv* Han visste inte vad det var!

Hannele sa...

Min mormor har nog aldrig smakat på gazpacho..

Kinna sa...

Hannele - inte min heller ;-) men nån gång måste ju bli den första.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...