19 juni, 2007

Tårta stor och bra

Just nu söks det som mest efter jordgubbstårta, iallafall är det mitt i särklass högst rankade sökord. Tårtan som det blir träff till är en jättetårta som räcker till ca 20 pers. Den kan garneras med grädde och jordgubbar men alternativt med annan frukt som t ex kiwi, banan, inlagda persikor och druvor.

Ett tips till alla dem som har fullt upp och gärna vill föbereda lite är att tårtan går bra att lägga ihop med fyllning och frysa. Fyll med mosade jordgubbar, vaniljkräm, äppelmos och grädde. Tårtbotten är fast i konsistensen och det går att skära flera lager därför kan det vara gott att ha olika fyllningar i. Fukta gärna botten med saft från t ex persikor på burk så blir tårtan ännu godare. Sedan tinas den några timmar och garneras strax före servering

Tårta, stor och bra
ca 20 bitar–20 pers
4 ägg
5 dl socker
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl ljummet vatten

GARNERING/FYLLNING
ca 6 dl vispgrädde
vaniljkräm
äppelmos
jordgubbar alt kiwi, persikor, druvor och banan

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver och sikta ner växelvis med vattnet. Häll smeten i STOR, bröad form, 28 cm i diameter. Grädda i 175°C ca 60 minuter eller tills den släpper kanterna. Lägg över bakplåtspapper om den blir mörk och inte är färdiggräddad. Skär tårtbottnar med en tunn kniv när kakan kallnat. Fyll med dubbel sats vaniljkräm, fin och bra, grädde, jordgubbar, äppelmos eller något annat som du tycker om. Hit går det bra att förbereda tårtan, t o m frysa den. Ta i så fall upp den några timmar före servering. Garnera med vispgrädde och jordgubbar strax innan den ska stå på bordet.

Vaniljkräm, fin och bra!
2 dl vispgrädde
1 ägg plus 1 gula
1/2 msk potatismjöl
1 msk sockervaniljsocker

Allt utom vaniljsocker sjuds till en tjock kräm. Får svalna. Smaksätt med vaniljsocker.
Tårtan har jag också publicerat på Pausa.se

6 kommentarer:

E-S sa...

Hej Kinna! Tack för komplimangen :) Vi är 8 tjejer som läser samma program på universitetet och vi har mycket gemensamt, men det som förenar oss mest är kanske vår smak för godsaker! Bloggen kan möjligtvis ses som vårt sätt att få utlopp för alla diskussioner vi för rörande mat, på så vis får vi tid över för annat när vi ses ;)

Vi gillar din sida skarpt! Tårtan här ovan ser fantastisk ut! Definitivt något för midsommarbordet :)

Annette sa...

Vilken otroligt fin tårta!

Jag vill ha en bit - och det skulle säkert min farmor velat också.

Hannele sa...

6 dl grädde, inte för att jag är rädd för grädde, men... det blir ju ½ dl per person, med vaniljkrämen... Själv använder jag mycket Kesella i frukttårtor, friskare mer spännande smak.

Kinna sa...

Anette- Det är min mamma som gjord den så den har lite gammaldags klassiskt stuk.

Hannele - det är självklart en smaksak med grädde eller lättare alternativ. Däremot tycker jag att det kan vara svårt att beräkna hur mycket som går åt. Det beror på om man vill spritsa mycket eller inte. Jag tror att det kan bli lite över men det är retligt att inte ha grädde om man vill göra lite extra. Kesella är gott också, men jag gillar grädde bäst. Se min jordgubbstartelette som innehåller cream-chesse.

Hannele sa...

(Det behöver inte vara LÄTT, men man behöver inte drunkna i grädden :)

Bendel sa...

Jag tycker också att tårtan är jättefin, och lite retrocool.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...