18 juni, 2007

Tomat- och persikosallad

Lite hetta, lite syra och lite sälta är precis vad jag gillar till fläskkött. Inspirationen till salladen kommer från Zetas broschyr, men där hade en mild smak istället för hettan. Kombinationen mellan tomat och persika tycker jag är genialisk. Tyvärr att det inte finns sötare och mogna persikor i Sverige. Det skulle vara kul att få känna den riktigt söta smaken. Därför blir man ibland tvungen att ”hjälpa till” med en gnutta socker.

Tomat- och persikosallad
2 pers
1 tomat
1 mogen persika
½ färsk chili
1 msk god olivolja
½ msk limesaft
½ tsk socker
salt
eventuellt gräslök för färgens skull

Koka vatten och skålla tomaten och persikan för att kunna dra av skalen. Jag sätter dem på gaffel och doppar ner dem tills skalet spricker. Dra av skalen med en kniv. Klyfta båda och ta ur kärnor samt mjukt innanmäte ur tomaten. Ta ur kärnorna ur chilin och hacka fint. Blanda vinägretten, häll över tomat och persika. Låt dra en stund. Servera som en sallad till grillat.

6 kommentarer:

Pethra på Inredningsbloggen sa...

Hej! Och vad bra att Du kommenterade på min blogg, så att jag kunde hitta till Din fina blogg. Bokmärker den genast.

Anne sa...

Åh, det där låter riktigt, riktigt gott :) Jag gillar verkligen persika till grillat kött, det passar så fint ihop!

Sara sa...

Vad gott det ser ut, tror du det funkar att göra med nektariner också ?

Kinna sa...

Nektariner funkar säkert alldeles utmärkt bara de är mogna. Ha en skö midsommar allihop!

Kristina Eriksson sa...

Ser och låter supergott! Trevlig midsommar du med.

Sara sa...

Glad midsommar på er !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...