20 juni, 2007

Testa nya produkter

Då och då får jag möjlighet att testa nya produkter. Du som inte gillar reklam får sluta läsa här. Eftersom jag tycker det är intressant att se vad som är nytt i matdisken tackar jag ja till de produkter som passar in i mitt kök. De tre produkter jag fick var en yoghurt, cream-cheese och grekisk salladsost från Valio. Alla laktosfria. Toppen för mjölkmagar.

Yoghurten gillade vi minst. Kändes lite tråkig i smaken och jag kommer inte köpa den själv om jag inte behöver en laktosfri produkt. Den grekiska salladsosten tyckte vi mycket om, den var krämig och hade bra sälta. Enda invändningen jag skulle kunna ha är att jag föredrar att köpa den i block istället för i lag. Med lag blir det lite kladdigt. Cream-cheesen gillade vi både naturell och som smaksatt tillbehör i efterrätten nedan.

Den grekiska salladsosten blandade jag med vattenmelon och rödlök. Vattenmelonen har jag skurit ut med kuljärn för att få lite snygga runda kulor. Variation med form, färg och smak ger bästa resultat på en rätt. Salladen passar bra till grillat.







Cream-cheesen fick jättegod smak i en jordgubbstartelette som blev hur lyckad som helst. Spröd botten, krämig inuti och friska jordgubbar. Nu är det bara att frossa i färska bär och självklart blir den bra med blåbär, björnbär eller något annat som det är säsong på.


Jordgubbstartelette
2 pers
Botten:
1 dl havregryn
1 msk socker
25 g smör

Fyllning
75 g cream-cheese
1 tsk vaniljsocker
några droppar citronsaft

Garnering
jordgubbar i skivor eller halvor

Blanda ingredienserna till botten, tryck ut i en tarteletteform. Grädda i 175-200 grader tills den fått lite färg och känns fast. låt svalna. Vänd upp och ner. Fyll fördjupningen med creme-cheese blandningen och sätt jordgubbar på toppen.

Andra bloggar om: ,
, ,

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...