28 juni, 2007

Selleri och äppelsallad - en klassiker

I "Vår kokbok" från 60-talet står det med lite mindre stil, Sallad Waldorf, insmuget som om "by the way" det här är oxå mitt namn förutom Selleri och äppelsallad. Lite blygsamt som det säkert var på den tiden. Namnet Waldorf kommer från ett anrikt hotell i New York. Det är desto mindre blygsamt.

Selleri, äpplen och valnötter är viktigaste ingredienserna. Som vanligt utgick jag från originalreceptet men konstaterade snabbt att smaklökarnas preferenser förändrats radikalt sedan salladen skapades. Den ska vara mild, men den var så mild att den knappt märktes och blev nästintill fröken tråkig tillsammans med andra modernare skapelser det var nog inte meningen. Några extra smakförstärkare i form av Dijon senap och rödvinsvinäger gav salladen en modernare touch. Grundreceptet får du här med tilläggen av smakförstärkare som du använder helt efter egen smak.


Sellerisallad med äpple - Sallad Waldorf
(
4 pers)
3 dl strimlad rotselleri
2 äpplen
1/2-1 dl valnötskärnor

Salladsås
1 dl tjock grädde
3-4 msk majonnäs
2 tsk citronsaft
dijonsenap
rödvinsvinäger
salt

Gör föst iordning såsen. Vispa grädden tjock, blanda den med majonnäs, citronsaft, dijonsenap, rödvinsvinäger. Strimla sellerin och skär äpplena i tärningar. Selleristrimlorna kan kokas nätt och jämnt mjuka i lättsaltat vatten. Blanda selleri och äpple i såsen så att de inte mörknar. Smaka eventuellt av med lite salt. Hacka nötterna grovt (spara några till garnering), rosta dem i stekpanna och blanda dem i salladen. Lägg upp salladen i skål eller på ett fat med grönsallatsblad runtom. Garnera med nötter och eventuellt vindruvor. Servera till kokt skinka, tunga, kall fågel som t ex kalkon eller kyckling.


Andra bloggar om:

7 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Visst är det kul att läsa recept i gamla kokböcker!? Vår kokbok var min favvo länge, nu har jag nästan glömt bort den...tack för att du påminde mig. Ha en skön sommar.

A sa...

Hej Kinna! Å vilken trevlig blogg det här är, hungrig blir jag också...
/Anna :-)

Kinna sa...

Kristina - ha en skön sommar du oxå. Gissar att det blir lite Österlen för din del.

Anna - tack! Roligt att du gillar sidan =)

ANNA sa...

ja tack själv för bokköpet!! Jag blev så glad!
Nu ska jag ut och svinga de lurviga i Södertälje! Vi hörs/A

Hannele sa...

Varför inte... bara jag får ta finsk senap.

En brasse-mammas tankar sa...

Skulle jag få besvära fröken kinna om ett recept?
Jag har länge varit på jakt efter ett recept på Lapskojs, men finner inte detta. Har du möjligtvis detta recept? Jag skulle bli så tacksam om du har det :)

Kinna sa...

Brasse-mamman - självklart får du fråga mig. Jag har aldrig gjort lapskojs, men ska kika i mina kokböcker. Hittar jag något får jag väl göra det och presentera på bloggen. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...