04 juni, 2007

Salviadoftande böngryta

Kort och gott
Ibland vill jag att ingredienslistan ska vara kort och maten ska gå jättefort att laga. Jag blir trött bara av anblicken på recept med ingrediens efter ingrediens som måste införskaffas i olika specialaffärer. Erkännas kan ju att vid det här laget har jag ganska många hyllvärmare och tyvärr blir kryddor och såser inte bättre av att stå. Visst händer det att mat med långa listor av spännande kryddor ser dagens ljus även hos mig.

Snabbmat
Eftersom de här tankarna korsade min hjärna när jag snabbt slank in på ICA tänkte jag att en böngryta skulle kunna platsa med kriterierna, få ingredienser, lätt att göra och stå snabbt på bordet. Självklart oxå gott. Lite sneglade jag åt det italienska köket där det med knappa resurser och få ingredienser skapas de mest häpnadsväckande resultat.

Glömde salvian
Böngrytan som snabbt kom till har jag lagat både med och utan salvia. Mest för att jag glömde ta i salvia andra gången. Salvian kommer från egen täppa och var infrusen från i höstas. Den dög utmärkt men självklart är färsk ännu bättre.

Barnvänlig
Andra gången jag lagade rätten hade jag två små herrar under 10 år på besök och maten var ganska godkänd även av dem. Fredrik (sambo) tyckte bättre om grytan andra gången och kommenterade att den var utmärkt att ta med på sjön då man kan utgå från burkar. Om man är lite mera planerad är det godast att koka bönorna själv. Blötläggning ca 8 timmar och sedan kokas de försiktigt ca 1 timme. Överblivna bönor kan användas i sallad eller frysas.

3-rätters
Sallad med yoghurtdressing serverade jag som förrätt och en rabarberkompott som efterrätt. Det blev en 3-rätters med små resurser och lite tid.


Salviadoftande böngryta
4 pers
10-12 färska salviablad (kan uteslutas)
2 vitlöksklyftor
olivolja
2 burkar hela tomater
2 goda ungerska korvar (eller något annat som kan ge smak, t ex rökt fläsk)
4 burkar stora vita bönor eller ca 800 g kokta limabönor eller stora vita bönor
rödvinsvinäger
ev salt

Fräs pressad vitlök och hälften av salvian i olivolja. Häll på tomaterna och finfördela med en sax. Skär korvarna tunt och tillsätt. Koka en bra stund (om du har tid gärna en halvtimme eller mer). Tillsätt bönorna och smaka av med vinägern. Stek resten av salviabladen försiktigt i olivoljan och fördela över grytan.
Servera med ett gott bröd.

7 kommentarer:

Ilva sa...

Gott! Du har nästan gjort fagioli all´uccelletto! Och ta med den på sjön, den blir bara godare om den får stå lite!

Kristina Eriksson sa...

Den här typen av mat är jag såld på just nu. Är lite tveksam till salvia, skiljer sig den färska stort från torkad?

Kinna sa...

Ilva - hur gör man den riktiga. Har du en länk på din sida?

Kristina - jag gillade inte salvia först men pröva att smörsteka med tomatsås och äkta gnocci. Du kommer förhoppningsvis ombestämma dig i smak. Jag fullkomligt älskar dem såhär och gillar dem inte i färskt tillstånd.

Lotta sa...

Det där var inte rättvist, klockan är fortfarande morgon, jag har ätit frukost och fått iväg barnen till dagis och ska just sätta mig och jobba på allvar så gör du såhär. Nu blev jag ju hungrig igen och måste gå och hitta något ätbart.

Det låter absolut ljuvligt gott, måste testa det någon dag.

Kinna sa...

Lotta Grytan är jättegod, särskilt dagen efter, precis som Ilva skriver. Jag har testat den flera gånger.

KrakelSpektakel sa...

Okej, jag kommer säkert inte att få något svar eftersom inlägget är lite gammalt, men i alla fall. Jag brukar minst varannan vecka laga utifrån ett korvgryterecept från SvD, från tiden innan tasteline. 300g korv och en burk kikärtor. Alltså är korv- bön proportionerna bakvända jämfört med din grytas( svagt genitiv, jag vaknade fyra. Min fråga lyder: funkar det med scan-chorizo i och ska jag använda hela paketet även i din gryta?

Kinna sa...

Krakel - jag har varit på semester så därför har du inte fått svar. Jag har inte provat scan-chorizo så jag vet ärligt talat inte. Du får prova med båda. min tanke med proportionerna var att bönor skulle dominera för att den skulle bli mera åt det vegetariska hållet. Därav alla bönor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...