19 juni, 2007

Romantik och regn

Från Parma och till Genua tog vi småvägarna förbi Cinqueterre, ett område med fem små byar som tidigare bara kunde nås sjövägen. Vi ville vara lite romantiska och började i Porto Venere som ligger inte långt ifrån La Spetzia. Det började regna så smått när vi kom dit och lunch kändes som ett bra alternativ. Lunchen blev en långlunch då himmlen öppnade sig och regnet fullständigt vräkte ner. Ingen idé att gå ut. Folk sprang åt olika håll och ett helt gäng med eleganta gäster från en yacht blev hämtade med gummibåt. Sittande på tjocka vita frottéhanddukar och under paraplyer lodsades de ut medan renget smattrade mot vattenytan. Vi hade full koll då vi satt på en restaurang som låg uppe på en balkong ovanför hamnen (se bilden). Där åt vi för övrigt resans i särklass godaste mat. Grillad bläckfisk med citron. Sanslöst gott. I sommar ska jag testa att göra det här för bläckfisk finns ju att köpa även i Sverige men jag har varit lite feg för att pröva.

Efter lunchen åkte vi längs pyttevägar. När sikten försvan bakom krökarna tutade vi frenetiskt då man helst inte vill få möte mitt i kurvan. Jag blev som vanligt åksjuk. En del av vägen försvann i en dimma då jag helst ville sova och var ganska grön i fejan. Ett par fina stopp resulterade ändå i att björnbärsblom förevigades över det terrasserade landskapet.


5 kommentarer:

Lotta K sa...

Ingefära är jättebra mot åksjuka! Bättre än piller och inga biverkningar.

Underbar bild av gummibåt och paraplyer.

Kinna sa...

Lotta - tack för tipset. Jag var inte beredd på att det skulle bli så jobbigt där på småvägarna. Dessutom upprepades åksjukan dagen därpå.

Kristina Eriksson sa...

Å fy vad jag blir avundsjuk!:) Den där bilden med de olikfärgade husen dör jag på! Bläckfisk mmmm!
Trevlig midsommar!

Kinna sa...

Kristina - trevlig midsommar själv (i efterskott).

Bendel sa...

Håller med om att grillad bläckfisk med bara lite citron kan vara väldigt gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...