27 juni, 2007

Majrova - gammal kulturväxt

En grönsak som jag sällan använder är majrovan men med en rejäl baskokbok i handen får jag veta att den är god både som råkost i sallader, stuvad, i grytor eller helt enkelt kokt med buljong och lite smör. Servera därefter skivad med massor av kryddgrönt står det i bl a Bonniers kokbok. Mitt gröna blev lite lila med blommor av gräslök som tog upp den blekt rosa färgen i rovan. Delikat och mycket gott. En extra sväng i stekpanna med smör, salt och en gnutta socker, glasering på gammalt vis strax före servering gjorde dem extra tilltalande.

Lite egen smak tycker mina smaklökar att rovan har, men den passar bra både som ensamrätt eller tillbehör. I andra länder är den mera populär än här och jag tycker mig ha sett den frekvent på grönsakshyllorna utomlands bl a i Frankrike. Här lever den en mera undanskymd tillvaro trots att den är en snabbodlad gammal Nordisk kulturväxt.



Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Hannele sa...

Majrova är min favorit, åt alltid den rå i Finland på somrarna, skivad. Jag köper den här också, i början fanns majrova i hälsokostaffärer, nu finns den överallt.

Annette sa...

Jag brukar också glasera majrovorna med socker. Smaken på majrovan påminner mig litet om kål, och jag tillhör den delen av befolkningen som av genetiska skäl är känslig för kålsmak. Socker bryter av och balanserar. Måste testa Hanneles tips att äta den rå!

Linda sa...

åh, jag tycker jättemycket om majrovor!

Anonym sa...

Har just upptäckt majrovan - underbart god rå. Äter den med nötter, kanderad ingefära och oxstek eller annat kött. MMMmmmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...