08 maj, 2007

Odla, odla, odla

Glatt överraskad blev jag igår när vi hade gårdsstädning i bostadsrättsföreningen. Flera av de andra var intresserade av att odla grönsaker på gården. Kan vi inte ha sallad, ruccola och rädisor? Förslagen haglade. Någon hade skördat morötter från fjolåret långt in i år (det har ju varit så varmt). Varför det är så kul, jo för vi bor på Sveavägen. Fler som odlar i stan är Karin och Ulrika. Mer närodlat än så här kan man inte få.
Igår skördade jag blad från en stor citronmeliss som numera är flerårig. Försökte mig på en smörsås med strimlad meliss. Inte så fel. Har någon annan tips på vad man kan göra med den för vi har massor. Ibland önskar jag att det varit basilika som växt så bra men man kan väl inte få allt.

4 kommentarer:

nicoletta sa...

Hej Kinna

Gör en risotto, ha ner lite spenat/nässlor och ett par nävar citronmeliss. Dögott!

Kinna sa...

Nicoletta - vad kul att höra ifrån dig! Tack för tipset. vilken himla tur att mina nässlor väntar i kylen på att bli till något. Då kan jag prova redan ikväll.

Lotta sa...

Har du massor med citronmeliss? Gör te - gott och svalkande som iste och gott även som vanligt. Det går utmärkt att göra på torkad citronmeliss också.

Kinna sa...

Lotta - jag har massor med meliss. Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...