03 maj, 2007

Längtan till Italien

Jag längtar till Italien,
till Italiens sköna land,
där små citroner gula,
de växa uppå strand,
där näktergalar drilla
allt uti dalen stilla,
och snäckorna så röda,
de lysa uppå sand.

Lite gammaldags fraser från Birger Sjöberg, 1825-1929, men ack så aktuella. Tillsammans med min väninna, som har ett hus att hyra i Toscana, satt jag på Dolcetto (Sveavägen 25) och längtade till Italien. Giuseppe från Sicilien serverade oss en Italiensk frukost, perfekt caffe latte, smörgås och som kronan på verket liten bakelse med riccotta och vit choklad, Casatella di Siziliana. Ur högtalarna strömmade smäktande italienska toner. På hyllorna fanns traditionella skorpor i påsar och annat smått och gott. Det var inte långt ifrån att det kändes som om vi var utomlands där vi drömde om olivlundar, vinmakare och pratade Peccorino från Pienza. Giuseppe berättade om stränderna där han kommer ifrån och var allmänt charmig. Mumlade något om att han borde raka sig om jag skulle ta bild, men det tyckte inte jag. Hit kommer jag definitivt igen. Bara att få dagdrömma lite sådär är härligt en dag när majsolen lyser och semestern hägrar. Uppenbarligen har stället en riktigt god lunch också för kön brukar ringla sig ut på gatan. Måste prövas.

9 kommentarer:

lumumma sa...

Nu längtar jag också till Italien! :)

Bendel sa...

Jag med, vilken tur att jag ska dit om några veckor. Vilken söt och genuin bakelse!

Kinna sa...

Bendel - Härligt! Vilken tur att jag också ska det. Till vilken del åker du? Vi åker till Genua den här gången och nästa gång blir det min väninnas hus.

Bendel sa...

Genua, vad fint!, och nära till Portofino och St Margerita som jag gillar.

Vi åker till ön Ischia i Neapelbukten och hyr samma lägenhet som vi bott i ett par gånger förr. Det är nästan det enda semesterstället vi återvänder till. Vi bor längst ut i en by, en bit ned på ett berg, med en utsikt som jag längtar till. I trädgården finns olivträd, grapefrukt, fikon, tomater, pinjeträd mm. Vi gjorde tom pesto en gång med kärnor vi kämpat ut ur pinjenötterna som fallit ned på marken. Trots att det bara är i Genua man kan göra pesto, eftersom det är där den rätta basilikan finns (sa en italienare i Torino till mig då jag berättade det för honom). Oj, det blev ett långt inlägg. Ska bli spännande att sedan få läsa om din resa.

Kinna sa...

Bendel - tack för tipsen. Jag ska lägga dem på minnet. Just nu vet vi ju ingenting om stället som vi ska till bara att St Remo är fint och att ingen av oss pratar italienska vilket kan bli ett delikat problem när rum ska bokas osv.

Nässelblom & choklad sa...

Åhh, vad härligt det låter. Även jag längtar till Italien, men jag får kanske nöja mig med ett besök på Sveavägen. Inte illa det heller!

Bendel sa...

Ska bli kul att få höra om st Remo :), var där en kortis för två somrar sedan. Ska ni boka rum innan eller på plats?

Kinna sa...

Tror att vi ska boka rum innan. Kollade lite på Bo på Lantgård då jag gillar det konceptet. Har du något bra tips?

Bendel sa...

På plats har vi inte haft problem att boka rum trots att vi inte kan italienska (pinsamt med tanke på hur ofta vi är där), däremot har vi hamnat i konstiga situationer via tfn.

Svårt att ge tips, gillar också bo på lantgård. www.venere.com har jag dock bokat via många gånger och blivit nöjd då det gällt städer och enstaka nätter. Det är dessutom betydligt billigare än om man bokar direkt eller via byrå. www.lavilla.se har vi också ofta använt då vi ska stanna lite längre och det har blivit bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...