21 maj, 2007

Fatala misstag man inte gör om

Att mixa fiskfilé i matberedare kan bli ödesdigert. Jag hade inte riktigt koll en gång då vi lagade mat hos en väninna utan vi mixade först fiskfilén, sedan fiskköttet med olika ingredienser däribland salt i flera minuter. Resultatet blev hårda "puckar av fiskfärs" som knappt gick att äta. De blev alldeles för finfördelade dessutom binder saltet ihop extra mycket. T ex om du ska göra en köttbullssmet och köttbullarna ska hänga ihop ska man arbeta köttet med saltet från början. Detsamma gäller för matbröd om det ska bli mindre smuligt.

Men för fiskburgarna den gången blev det katastrofalt och det är tur att både sambo och äkta hälften är två artiga killar som äter det mesta. De höll god min i elakt spel och åt upp och sa dessutom säkert att det var gott. Därför är mitt råd att snabbt låta mixern gå bara för att finfördela fiskköttet. Ta sedan upp det och lägg i en annan skål och rör i övriga ingredienser. Laxburgarna blev väldigt goda men jag har bara en receptskiss att dela av mig av. En burgare per man var fullt tillräckligt för att blir mätt.

Laxburgare
Lax till 3-4 personer
1 ägg
1-2 msk gräslök
1 schalottenlök
salt
svartpeppar

Fördela köttet lätt i matberedare till grövre färs. Hacka gräslök och schalottenlök och tillsätt dem för hand tillsammans med ägget. Smaka av med salt och peppar. Hetta upp en stekpanna, lägg i margarin och låt det tystna. Lägg i burgarna och sänk värmen.

Servera med citronmelissmör och couscous blandat med wokgrönsaker.

2 kommentarer:

Husmodern sa...

Åh, jag har ett superrecept på laxburgare, ska göra det så kan vi jämföra recept sen!

Kinna sa...

Husmodern - det ska bli spännande. Jag lagade bara till det här på en höft.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...