23 maj, 2007

En riktig pudding

Den här typen av efterrätt fick vi ofta som barn. Bra att ta till när varmrätten är en soppa som behöver något mera stadigt som komplement. Jag gillar puddingen fortfarande även om den kan te sig mossig i jämförelse med utbudet efterrätter och godsaker som finns idag. Inte är den särskilt dyr att göra heller. Eftersom jag själv bara hade en vag aning om hur den skulle göras var jag tvungen att slå upp receptet i en grundkokbok från början av 60-talet. Där fanns flera förslag på smaksättningar, t ex ett par bittermandlar eller syltade apelsinskal. Lite kul tyckte jag eftersom det inte var något annat än russin i den som vankades hos oss.

Mannagrynspudding
2 pers
1/2 liter mjölk
3/4 dl mannagryn
1 ägg
1/2 dl russin
1
msk socker
en gnutta salt
smaksättning
2 malda eller hackade bittermandlar, rivet citronskal eller syltade apelsinskal

Koka mjölk och mannagryn i 7-8 minuter. Tillsätt russin. Vispa upp ägget lätt med smaksättning. Häll i en smord eldfast form och grädda i ca 30 minuter i 225 grader. (i kokboken var det föreslaget 250 grader, men det var för varmt. Du får testa dig fram om 225 grader blir bra).
En saftsås kom snabbt till av lite uppkokt extra stark saft som reddes med potatismjöl utblandat med vatten. Låt inte såsen koka mer än att en första bubbla visar sig när du tillsatt potatismjölet. Om såsen blivit för tjock kan du koka lite extra för då tunnar den sig automatiskt men koka inte om du är nöjd med konsistensen. I den här såsen använde jag gelead saft från lingon vilket blev jättebra.

7 kommentarer:

Li sa...

Kinna!
Mannagrynspudding är ju såå gott!! våra gamlingar på hemmet älskar denna rätt med satsås till! Ja, foto är mitt största intresse före matlagning, och i och med matintresset så blir det en super-kombination! *S* Har en fotosida om du är nyfiken http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=21189

Ha de bra!

Kinna sa...

Li - tack för tips på din fina fotosidan. Jag har redan spanat in lite foton. Den är jättefin och jag håller med dig att intressena mat och foto går hand i hand.

Hannele sa...

Älskar puddingar.

Kristina Eriksson sa...

Mannagrynspdding har jag inte tänkt på på länge men sååå gott, med bittermandel i ska det vara!!

Kinna sa...

kristina - jag älskar bittermandel så jag ska göra den snart igen. =)

Anonym sa...

Mannagrynspudding är något av det godaste jag vet med körsbärsås. Min mor brukade göra den med lite finhackad mandel i, å så gott.

Din blogg är för övrigt ett trevligt ställe att hänga på, även om man inte alltid har tid så smyger man in då o då.

mvh roffekock

Kinna sa...

Tack Roffe! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...