09 maj, 2007

Egna infall

Hade sån lust att hitta på något eget med nässlor då jag förra året gjorde soppa, stuvade nässlor och paté. Funderade på olika kombinationer och fastnade för morotens sötma mot nässlans karakteristiska smak.

Eventuellt kan jag tänka mig att något rökt kan bli gott till, t ex en tunn, rökt skinkskiva om man vill göra den matigare. Här har jag använt timbalen som en förrätt.

Morots- och nässeltimal

6 pers
250 g nässlor (obs vikt för förvällda)*
250 g skalade morötter
2 små ägg
1 dl vispgrädde
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
Margarin till formarna
Citronmeliss

Sätt ugnen på 225 grader. Sätt in form med vatten till vattenbad. Skölj och förväll nässlorna. Finhacka i matberedaren. Koka morötterna mjuka. Finhacka i matberedaren. Blanda ägg, vispgrädde, salt och vitpeppar. Häll hälften över nässlorna och hälften över morötterna. Smöra kokottformar. Häll först i morotsblandning, därefter nässelblandning. Formarna ska fyllas till ¾. Sätt formarna i vattenbadet och låt grädda i 20 min. Låt svalna något. Stjälp upp. Dekorera med citronmeliss.

Citronsmörsås
3 dl vatten
2 finhackade schalottenlökar
1 dl vitt vin
2/3 fiskbuljongtärning
150 g smör
citronsaft

Reducera vatten, schalottenlökar, vin och buljongtärning till hälften. Klicka i smöret under ständig vispning. Får ej koka. Smaka av med citron.

*Uppdaterat

1 kommentar:

Nässelblom & choklad sa...

Mycket elegant. Timbal har jag aldrig testat att göra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...