23 maj, 2007

Drinktilltugg

Kollegan har blivit bjuden på fest och inte vilken fest som helst utan cocktail där man ska klä ut sig till ett djur man alltid drömt om att vara. Det är väl lustigt att när jag inte själv måste klä ut mig flödar idéerna om vad man kan hitta på att vara. Inte bara katt eller ekorre (som jag drömt om utan många andra bra saker som jag inte kan avslöja här). Lustigt nog finns det lite drinkar som har djurnamn också...

Till festen ska de ha med sig drinktilltugg och efter lite prat fanns det flera förslag att välja bland. Både lätta att ta med och enkla att göra. Framför allt är smördeg en sak som går att variera i oändlighet. Idag tror jag inte någon gör den hemma utan köper färdiga smördegsplattor, vilket jag rekommenderar å det varmaste.

Här kommer varianterna på drinktilltugg.

Variant I
Smördegsplatta
Tapenade
Ägg
Kavla ut smördegsplattan till större rektangel. Bred över tapenade. Rulla ihop på längden. Svep in i smörpapper. Lägg i frys för att de ska stelna/frysa till lite. Ta ut och skär i ca 5 mm tjocka skivor. Lägg på smörpapper på plåt. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 225° tills de fått färg.

Här använde jag egen tapenade och det är supergott. Smördegsrullarna blir också dekorativa med vit/svart randning.

Variant II
Smördegsplatta
fetaost
rosépeppar
Kavla ut till större rektangel. Bred smula över fetaost och rosépeppar. Rulla ihop på längden. Svep in i smörpapper. Lägg i frys för att stelna/frysa till lite. Ta ut och skär i ca 5 mm tjocka skivor. Lägg på smörpapper på plåt. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 225° tills de fått färg.

Variant III
Smördegsplatta
Gröna urkärnade oliver
ägg
Kavla till större rektangel. Sporra eller skär rutor. Lägg en oliv mitt i varje. Nyp ihop. Lägg med skarven ner mot plåten. Pensla med ägg och grädda i 225° tills de fått färg. Servera när de är ljumma.

Variant IV
Smördegsplatta
ansjovis
hackad gul lök
philadelphiaost
Samma förfarande som variant I och II.

Drink då - ja varför inte en svensk kir nu när det snart är dags för fläderblomsaft. Bottna med koncentrerad fläderblomssaft i ett glas och häll på torrt stilla eller mousserande vin. Här tror jag inte att köpt fläderblomssaft kan slå en egen tillverkad variant.

1 kommentar:

Nässelblom & choklad sa...

det är så trevligt med små tilltugg av olika slag. Det skapar verkligen en trevlig stämning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...