20 april, 2007

Tjuvstarta med vårlig middag

Våren gäckar som vanligt. Än är det varmt, än är det kallt. Blommornas prakt gör att det är lätt att tro att primörerna strax är här, men några av dem lär iallafall vänta på sig. Därför ville jag tjuvstarta lite och göra en vårlik middag för mina svärföräldrar och som vanligt skulle det gå relativt fort för det var ju vardagskväll.

Blommor plockade jag på bakgården, några ljuva förgät-mig-ej. De fick vattendra en liten stund i ett glas, innan de stacks ner i en gammal oasisknapp med lite ljust grön sisal omkring. Snyggt vardagsporslin, några tunna fina glas och det gamla silvret ställdes fram på bordet. En linneservett med blå och vita inslag förhöjde dukningen många gånger om.

Middag då, vad går fort att fixa? Jo, menyn såg ut så här. Spenatsoppa med handskalade räkor, stuvad egenfiskad lake (recept ur Bonniers stora kokbok) och en påskbakelse. Det mesta gick jättefort att göra.


Buljong hettades upp, frusen spenat lades ner, reddes lite med grädde och mjöl. Smakades av. 2-3 räkor (rester i frysen) lades i hett vatten med salt för att vi skulle slippa mikra dem, handskalades och lades på toppen i soppan. Ingen muskot användes då såsen i laken hade muskot som smaksättning.


Laken (som rensats och gjorts iordning kvällen innan) lagades till och serverades med kokt potatis, lätt förvällda rädisor samt bräserad isbergssallad. Salladen får en vårlig vacker grön färg när den hettas upp. Använd en låg kastrull, fräs lite margarin med socker och salt. LKyfta salladen och lägg den i kastrullen. Slå lite, lite vatten över den efter en kort stund. Lägg på lock och låt salladen bli mjuk. Både rädisor och sallad görs sista minutrarna innan varmrätten ska serveras.

Vispgrädde var vispad i förväg, rulltårta upptagen ur frysen, konservburken med persikor öppnad och snabbt stod sedan en "påskbakelse" på bordet även om påsken passerat.
Det var inte särskilt svårt att få till en 3-rätters med lite planering.
Ha en superskön helg!
Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

"handskalades" hur kan man annars skala räkor i hemmet? med maskin eller?

Kinna sa...

Anonym - Bra fråga! Manskalade dvs min sambo gör dem iordning. Jag har ett hemligt manbiträde. =)

Nässelblom & choklad sa...

Vad trevligt med en festmiddag en vardagkväll. Det ser så fint ut!

Kinna sa...

Nässelblom. Visst är det roligt att göra något extra. Billig var den också.

inger sa...

Flåt flåt, men nu kommer hortisen här och har synpunkter... Det är inte förgätmigej, utan ormöga, som du plockade in från bakgården... Men visst är de vackra! Nästan lika vackra som min favoritblomma förjätmigej...

Hälsar Inger

Kinna sa...

Inger kära hortis. Tack för din kommentar. Jag har också upptäckt att jag har mixat ihop blommorna. Är också en förgätmigejtjej=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...