27 april, 2007

Cyberkocksbidrag

Mitt bidrag till cyberkocken är lite gammalt, lite lånat lite nytt. Visst blir man inspirerad av olika kokböcker och kockar. I det här fallet - eftersom båda har samma typ av rätt - skulle jag tro att det är en gammaldags fransk medelhavshusman som är på tapeten.
Fast i deras tappning förstås.

Jag har gjort rätten ett par gånger, men den här gången blev den som allra bäst. Om lax inte varit en av ingredienserna hade jag nog valt grillat kycklingbröst istället. Inspirationen kommer från både Jamie Oliver och Fredrik Eriksson men den som läst lite på bloggen vet att jag har en förkärlek för bräserat så det är inte så konstigt att rätten kommit in på det spåret.

Lite ställd blev jag när det skulle vara med ett bär. Jag kunde inte för mitt liv tänka ut något bär som kunde vara gott med fänkål. Enbär skulle kunna vara gott att grava laxen i. Kanske skulle lingon kunna passa. Skulle jag hitta på en salsa med jordguggar, men å andra sida är det en skenfrukt. Ringde min bror Lasse och rådfrågade vilka grönsaker som skulle kunna vara bär. Han är nämligen både bra på mat och odlar eget i koloni. Vi hittade en bärlista på wikipedia (slå på bär och botanik) och eftersom tomat klassas som bär så blir det mitt bär.

Bräserad fänkål (från Jamie Oliver, Happy Days with the naked chef)
4 pers
2 fänkål
24 körbärstomater
1 dl urkärnade svarta oliver
1 tsk torkad timjan (eller färsk)
2 vitlöksklyftor (fint skivade)
salt
peppar ur kvarn
god olivolja
1 glas vitt vin
2 smörkulor

Dela fänkålen i klyftor, koka ca 10 minuter. Fördela dem i ugnsfast form. Skålla och skala tomaterna (i kokvattnet från fänkålen). Lägg i dem samt övriga ingredienser i formen. Ställ in i ugnen på 220 grader i ca 30 minuter.

Lax
4 pers
4 rejäla bitar lax
ca 1 dl vitt sesamfrö
salt
peppar ur kvarn

Skinna laxen och se till att det inte är några ben kvar. Använd plattång. Panera laxen i sesamfrö. Stek på två sidor, någon minut på varje och sätt in i ugnen ca 10 minuter.

Du kan läsa mer i om Cyberkocken hos Ilva Aglio e olio. I början av nästa vecka kommer hon att lägga ut alla tävlingsbidrag och det går att rösta fram något som man gillar. Kanske du också vill lämna ett bidrag. Både bloggare och icke-bloggare är välkomna.

Ha en superskön valborg!

Andra bloggar om: , , , , ,

6 kommentarer:

lumumma sa...

Vad fint och gott! Nu blev jag sugen på att komma med ett bidrag jag med. :)

Kinna sa...

Lumumma - det vore kul om du är med!

Ilva sa...

Tack Kinna! det ser så gott ut! Men bär kan ju komma iform av vinäger, sprit eller vad du nu vill!

Örjan sa...

Lisas röda kinesbär (Wolfberries) hade väl kunnat vara ett gott dekoralternativ.
Örjan

Nässelblom & choklad sa...

Vilket härligt bidrag. Det ser både gott och vackert ut!

Kinna sa...

Ilva - ibland tryter fantasin, men du har ju helt rätt.

Örjan Kinesbären hade ju varit på sin plats - tänkte inte på det.

Nässelblom - du hade ett härligt bidrad du också!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...