20 mars, 2007

Galen i fina köksprylar

Eftersom annorlunda köksprylar är min passion var det ju helt fantastiskt att besöka kockaffärerna i hallarna, 1:a arr i Paris. Jag skäms nästan över att berätta om förra gången jag flyttade här i Stockholm. Inte mindre än 25 flyttkartonger med kökssaker fick jag ihop. Nu vågar jag nog inte flytta igen för jag har mångfallt mer.
Iallafall är kockaffärerna ett eldorado för en matfantast. Jag var inte där bara en gång utan två gånger då jag ångrade att jag inte köpt silikonformarna första gången. Sådana har jag bara sett på fackmässan
Gastronord och var väldigt sugen på att ha några egna. Hos MORA, La Bovida och A. Simon fick även jag, som icke verksam inom skrået, handla. För tio år sedan var jag tvungen att lämna företagsnamn för att få göra några inköp. (Alla affärerna ligger väldigt nära varandra och har du hittat en, hittar du de andra).

Det fanns olika typer av silikonformar. Beroende på hur ofta de skulle komma att användas var deras hållfasthet olika. Den som var dyrast skulle hålla i tio år. Innehavaren på A simon berättade att det fanns t o m kokböcker där duktiga kockar lämnat recept avsedda för silikonformarna. Bok tror jag inte att jag behöver än då det finns lite saker i mina egna samlingar som passar utmärkt för ändamålet. Bara att kika lite på bilderna i böckerna gav snabbt många idéer men en bok med vackra tårtor blev jag sugen på. Därför köpte jag också en liten metallskrapa att göra vackra mönster med uppe på tårtorna. Nu är det bara tiden som ska räcka till.

Ett par rejäla bakpenslar, några bakbordsskrapor i halvmjuk plast, vassa roliga knivar (en med hjärtform), fyrkantiga formar och en träform för smör kunde jag inte motstå. Den sistnämnda ska jag inte bara ha smör i utan färskost. Härligaste köpet var en jättebakform (som inte är med på bild) försedd med lock för att göra stora franskbröd i. Det ska bli så spännande att prova den och som tur är, är det snart helg igen.

8 kommentarer:

Nässelblom & choklad sa...

Det måste ha varit en inspirerande resa. Vad kul att testa alla nya prylar och spännande för oss att få ta del av dem.

Kinna sa...

Jag önskar att jag kunnat ta med mig intresserade bloggare i fickan för att visa allt roligt vi sett, men nu blir det några få bilder och ett försök att beskriva upplevelserna. =)

Ilva sa...

ååå vad sugen jag blev på att köpa lite nya köksprylar nu. När vi bodde i Paris så köpte jag massor, det måste ligga i luften...

Krokofanten sa...

Jag får tvinga mig själv att åka förbi... Dessutom går mitt tåg förbi hallarna varje dag, två gånger om dagen... :o)

Kinna sa...

Krokofanten, då skulle jag inte kunna hålla mig. Vilken tur det inte är jag som åker förbi.

Åsa sa...

Såg i senaste Allt om mat en webbutik med lite annorlunda köksredskap.
http://www.lyckasmedmat.se/

Kinna sa...

Åsa - livsfarligt med en sån länk. Vilka fina prylar. Genast såg jag något om jag "behöver". =)

Annette sa...

När vi flyttade hit till Alsace för tolv år sedan sade flyttgubbarna att vi hade köksgrejor motsvarande en familj på fem personer.

Det var alltså innan vi fick några barn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...