27 mars, 2007

Fransmännens dagliga bröd

Brödet i Paris är fascinerande. Det finns bröd överallt och i alla former. På morgonen börjas det med den obligatoriska croissanten som jag inte kan motstå. Sedan fortsätter det hela dagen i revy med vackra bröd titt som tätt, vackert presenterade i bageriernas fönster. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det kan finnas en lag om att baguetter måste bakas två gånger om dagen för att fransmännen alltid ska ha färskt bröd. Efter ett visst klockslag på eftermiddagen finns det åter pinfärskt bröd i bagerierna. Här kan man tala om kvalitetskontroll. Ett av de roligaste och mest inspirerande bröden som jag såg var det som såg ut som jag inbillar mig att ett piggsvin ser ut.

3 kommentarer:

Nässelblom & choklad sa...

Vilka häftiga bröd! Det är rätt inställning. På ett bageri ska det finnas bröd och det ska vara färskt. Här är brödet ofta slut på eftermiddagen, trots att det borde vara många som vill handla bröd på väg hem från jobbet. Tyvärr blir det också mindre vanligt eftersom mataffärernas bake-offbröd tar över.

Annette sa...

Hi, hi! Gissa vilken ingrediens jag valde till helgens omgång av cyberkocken?

Kolla gärna ingredienslistan hos mig!

Hannele sa...

Köpte väldigt spännande ekologiskt bröd igår.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...