22 mars, 2007

En förförd nörd

Ljuv äkta lycka är det att sätta tänderna i bakelserna från Fauchon och Pierre Hermé. Konstverk med flera olika smaker som smälter samman på tungan. Lika förföriskt är det att se deras logotyper, förpackningar, lokaler och vackra förkläden. Allt är genomtänkt och stylat. På Fauchon har man lekt med namnet (som på NK) i etiketter, kartonger, kassar and you name it. T o m på brödet finns ett stort F i mjöldammet. På Pierre Hermé köpte vi tre bakelser som vi tog med oss till Luxemburgparken. Där satt vi med den lilla bakelsebroschyren och dissikerade godbitarna i små, små delar för att inte missa någon smaksensation. Den gula kommer därifrån och heter Madame Figaro.

Fauchon hade en stor affär med bara choklad. Helt magnifik. I bakelseaffären fanns sallader och annan färdig mat. Allt kan beskrivas som ren skär lyx och... alldeles underbart.

8 kommentarer:

Krokofanten sa...

Det sägs att Pierre Hermé's macarons är de absolut bästa och att la Durée ligger slätt... Jag gillar inte macarons särskilt mycket och har bara smakat dom som kommer från La Durée... Måste till Pierre Hermé snart...

Bendel sa...

Lyllo dig! När jag för några år sedan köpte macarons på Hermé stoppade folk mig på gatan och sa att de var bäst i stan.Kul att du fick ta de fina bilderna.

Kinna sa...

Krokofanten - hur kunde jag missa La durée...nu blev jag jättenyfiken (igen).
Bendel - du har helt rätt - nej, man fick inte ta bilder och det är översiktsbilder som jag zoomat in. Framför allt har jag tagit dem för min egen inspiration (och har väl sisådär 3-400 med mat) men det är roligt att dela med sig lite.

Anne sa...

Åh, vill också... Pierre Hermé är helt underbart. Här är Ladurées hemsida - men jag har inte testat deras.

Bendel sa...

Ladurée är också fint och deras hemsida är nästan lika ljuvlig som deras butiker. Besökte Ladurées Londonbutik på Harrod´s i måndags. Elegantsöt, dock snorkiga biträden.

Nässelblom & choklad sa...

Läckert, läckert. Du har hunnit med många olika världar under ditt besök.

Kinna sa...

Anne tack för tipset med hemsidan. Håller med både dig och Bendel om att den här jättehärligt.
Nässelblom - att röra sig mellan olika världar är så himla kul!

Hannele sa...

Jag älskar bakelser..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...