22 februari, 2007

Soliga dagdrömmar blev skolkakor

Två nördar har varit ute i prylarnas land ikväll. Jag stötte nämligen på min granne bland hyllorna hos Myrorna. Shoppade på mig vackra fat och skålar som jag sett redan igår men inte köpt (blev lite småsnål helt plötsligt).
Grannen och jag kunde inte sluta diskutera våra fynd och när vi kom hem bjöd jag honom på en nykomponerad kaka. Han fick verkligen något drömskt i blicken och sa att de var precis som hans mormors sk skolkakor. Skolkakor? Ja, namnet kom från att mormor skrivit ner receptet på hushållskolan som hon gick och kakorna gjordes endast till jul hemma hos dem.
Jag som trodde jag kommit på något nytt fick veta att de här var perfekta, hade precis samma konsistens och smak som hans mormors. Inget nytt alltså. Namnet jag gett dem var soliga dagdrömmar då deras färg drog mot grönt och gult, som solljus silande ner mellan trädens grenar, men nu får de heta Skolkakor rätt och slätt.
Skolkakor
(Ca 30 st)
100 g smör
80 g socker
½ citron
15 g pistagemandlar
½ tsk hjorthornsalt
150 g mjöl

Rör smör och socker. Tvätta citronen noga och riv skalet. Hacka pistagemandlarna fint. Blanda ner citron, mandel, hjorthornsalt och mjöl. Rulla till bollar. Tryck till dem med en gaffel. Grädda i 175°C till de fått ljusgul färg.
Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

"Intet nytt under solen" alltså fast jag tycker nog att det är lite konstigt att det fanns pistagemandlar i Sverige redan på den tiden? Som nyfrälst i pistagemandlar undrar jag du brukar använda saltade eller osaltade? Å det där med hushållsskola får en hemkunskapslärare som jag att gå i totalspinn! Ha en bra dag!

Kinna sa...

Jag får väl kolla upp om det fanns pistagemandlar. (skulle inte tro det utan kanske hon använde lite mandel och någon bittermandel). Till bakverk använder jag osaltade som jag köper på Hötorgshallen. Där får man ett rätt OK pris.

Hushållskola gick varenda ung dam på den tiden, men t o m jag har gått i hushållskola, Apelryd i Båstad. Nu finns den typen av skolor inte kvar längre.

Kristina Eriksson sa...

Din teori om bittermandlar låter trolig.

Inför hushållsskolor har jag faktiskt dubbla känslor (det ska erkännas). Det är ju häftigt detta att matkunskaperna var så viktiga(det är när jag tänker på det så som jag blir nostalgisk)! Sedan har jag praktiserat på en och den kändes då (på 80-talet) bra mossig. Hoppas du har bättre erfarenheter från din i Båstad.

Kinna sa...

Min i Båstad var rolig. Vi vävde, sydde kläder, konserverade, lagade mat och lade på oss några kilon. Det var i början av 80-talet men jag tyckte det var kul.

Nässelblom & choklad sa...

Vilken fin bild med kakorna, det vackra fatet och ljuset!

Kinna sa...

nässelblom - tack - det går långsamt framåt med fotograferingen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...