19 februari, 2007

Nya smaker

Nyfiken som jag är, tackar jag ja till matprover som jag själv kan tänka mig använda. Har just fått prova en laktosfri yoghurt från Valio som verkligen var rund och god i smaken precis som det utlovades. Den blev bra både i en varm blomkålssoppa och läcker som efterrätt med grekisk honung.

Samtigt lanserar Valio crème fraiche med flera olika smakgivare separat i locket. Chili & mango, stark och söt smakkombination utan att vara sliskig, blev bra som varm sås till bl a fläskkött. Kanske något mjölig när den precis var blandad för att användas som dippsås. Konsistensmässigt blev den bättre då den stått någon timme. De andra smakerna var Peppar & Paprika och Lemon & Mustard. Den sistnämnda var en klar favorit som jag gillade bäst. Läste innehållsförteckningen och såg att det var bockhornsklöver i, vilket jag tyckte var kul. Samtidigt blir jag lite kluven när det är många olika ingredienser som konsistensgivare, saker med sifferkombinationer sk smakförstärkare och annat. Måste man verkligen har allt det här för att få fram en bra produkt?

Serveringstips på förpackningen är bra att ha när man väljer i affären. Förslagen på burken är bakad potatis, dipssås och vanlig sås vilka alla känns relevanta men det känns det lite främmande att servera sås, vilken som helst, till wokad mat. Varför egentligen? Sån mat brukar ju vara bra som den är men även restauranger har den här, för mig, lite konstiga kombon.

Summan av kardemumman så var mina favoriter den naturella yoghurten och den Lemon & Mustard crème fraichen.

3 kommentarer:

Anne sa...

Åh, vad gjorde du med Lemon & Mustard? Det är den enda som står kvar i kylen och fantasin tryter.. (Jag är ingen stor senapsfan, men det är däremot maken så...)

Chili & Mango hade vi som dipsås framför schlagern - gott - och pepparvarianten gjorde vi en riktigt god fläskfilépanna med.

Xtian sa...

coolt, jag skall få o testa jag oxå. Kör nog bara dipp-spåret o testar - får ju inte laga för mycket, det förstör ju Redaktionens "cred"...

Kinna sa...

Lemon & mustard gillade vi så mycket att den åts rakt av till en bit kött.

Ska bli kul att höra vad du tycker Xtian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...