02 februari, 2007

Äntligen fredag

Fredagsmat ska vara enkelt och gott men för mig innebär det inte chips, läsk eller andra kaloribomber utan god, vällagad och smakrik mat. Chips är bannlysta hos oss (av mig). Visst är chips gott men om det inte ger mer än "en minut i munnen och tio år på höften" då finns det roligare saker att äta.

Snabblagad, värmande soppa
mättar den värsta hungern och den här enkla soppan är verkligen god. Fettfri är den (om man tar bort garnityr) vilket ger den extra plus i kanten. Under tiden som soppan kokar rostas grönsaker i ugnen. Lite principen att ta lite av varje i grönsaksdisken är mitt bästa tips. För en gång skull hittade jag en påse persiljerot i konsumbutiken, men det kunde lika gärna varit en påse palsternackor som lockat mig. Lök ger sötma liksom morötter. Det är bara att låta fantasin flöda. Fort går det att skala, dela och lägga på en långpanna.


Jag älskar grillpanna till köttet men det är klart att en vanlig stekpanna fungerar lika bra. I grillpannan får man dock det där lilla extra i smaken och ränderna är dekorativa.
Tips är att ha två grillpannor på spisen när man är flera. Vi råkar ha två då det blev dubbel uppsättning köksgrejer när vi flyttade ihop*.

Tomatsoppan är ganska tunn i sin konsistens men har i gengäld en rund, god smak. Om du önskar mera smak ökar du bara buljong eller cayenne men använd honungen som verkligen rundar av innan du kryddar på mer.

Tomatsoppa (Kinna)
(4 pers)
2 burkar hela tomater
1 ½ hönsbuljongtärningar
1-2 vitlöksklyftor
6 dl vatten
2 tsk honung
knappt 1 krm cayennepeppar
ev 1 msk färsk eller fryst basilika, krasse, en crème fraiche klick i varje soppskål

Dela tomaterna i mindre bitar, blanda tomater, buljongtärningar, vitlök, cayennepeppar och vatten i en kastrull. Låt koka ca 5-10 min. Finfördela soppan i matberedare, passera genom sil, smaka av med honung,. Servera i tallrikar, klicka crème fraiche i varje och strö över krasse. Alternativt servera med smördegsstänger.

Tips! Passeras inte soppan genom sil blir den mera matig och kan förstärkas med t ex korvbitar och bjudas som en ensamrätt, t ex till lunch.

Det är svårt att beräkna hur mycket grönsaker som går åt. Nedan har jag gjort en skiss på ett ungefär. Ta till rejält då grönsakerna krymper.

Rostade grönsaker
(uppskattningvis till 4 pers)
1 halv rotselleri
4-5 persiljerötter eller palsternackor
4-5 medelstora morötter
2 små rödlökar
1 liten gul lök
5-6 potatisar
salt
peppar
olja

Skala alla grönsakerna utom potatisen, skär i stavar, klyftor, kuber etc. Strö över salt, peppar och ringla lite olja över. Rosta i ugn ca 200-225 grader i ca 30-40 minuter eller tills grönsakerna känns mjuka och fått fin färg.

Pricken över i till varmrätten var citronsmöret som gav en väldigt bra brytning till grönsakerna och det var inte sista gången jag gjorde det. Vägde inte smöret så du får höfta till och smaka dig fram. Skulle kunna tänka mig att 100-150 g för 4 passar.

Kryddsmör
smör
halv citron
salt
grovmalen peppar

Riv citronen fint, blanda med smör. Smaksätt med salt och grovmalen peppar.


Grillpannetips
Stek köttet till sist när allt annat är klart. I grillpanna behöver en köttbit några minuter per sida för att fortfarande vara röd inuti och ha en god stekyta. Tipset här är att låta grillpannan stå på högsta värme så att den nästan blir vitgrå av hetta. Det lärde vi oss av en kock på en matlagningskurs som lät den stå i minst 30 minuter innan grillning*. Resultatet brukar alltid bli jättebra. Han gjorde också som så att köttet stektes i grillpannan i förväg och efterstekte en stund i ugn om det var t ex en fläskfilé som är lite tjockare.

*borttagen text och uppdaterad info.

Andra bloggar om: , , , ,

7 kommentarer:

Brazilian Linda sa...

vad gott, du får gärna komma hem till mig och laga det där nästa fredag... :)

Kinna sa...

Mer än gärna Linda, men det är lite långt till Brasilien. =)

karin sa...

Trevlig fredag, tänkte utnyttja dig och försöka ta mig in bakvägen till in blogg

Helena sa...

Ahh... honung i tomatsoppa har jag inte testat (jag brukar dutta i lite socker). Det får bli lite honung i nästa tomatsoppaomgång. Trevlig helg!

Karin sa...

-Peppar och salt, socker i allt. Ett gammalt talesätt från förr i tiden, apropå socker i tomatsoppan.

Lisa sa...

Matporr i dess renaste form! Jag tycker att det var urtjusigt och att det låter smaskens!

Nässelblom & choklad sa...

En minut i munnen och tio år på höften - underbar kommentar. Visst är det trevligt med lite guldkant på fredagen och helst lättfixat förstås. Ofta är man rätt trött på fredagen. Tomatsoppan ser så god ut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...