10 februari, 2007

Köttfärssås utan krussiduller

I sista minuten kommer här ett bidrag till Lisa matälskarens, bolognese/köttfärssås olympiad. Trodde inte att jag skulle hinna då veckan varit kryddad med både kvälls och morgon aktiviteter, plus heltidsarbete. Har knappt hunnit med några inlägg och ännu mindre att laga mat.

Bidraget nedan är en enkel köttfärssås som blev riktigt bra. Det gläder mig alltid när jag hittar ett hem till innehållet i en stor burk med provencekryddor som jag fått och som inte tar slut i första taget. I just en rätt med tomat passar provence dofterna förträffligt (bara man är måttlig). Salvia hade jag lite i frysen från sommarens skörd i trädgården. Smaken på färskt känns något mjukare än hos torkad.

Att runda av och ändå få sting är målet så balans mellan syra och sötma fick jag genom rödvinsvinäger och honung. Istället för rödvin och socker. Man får väl ta vad som finns hemma. Morötter och andra grönsaker undveks den här gången efter ett fatalt misstag med alldeles för mycket morötter i såsen för några veckor sedan. Det var mer morotssås än köttfärssås och den var inte ens delikat i färgen utan otäckt orangegul. Ibland blir det riktigt fel.

Jag har blivit rikigt såld på extra tunn pasta, närmare bestämt nr 5 men visst passar penne (som suger upp såsen) oxå bra till. Parmesan ska helst vara nyriven och den lilla parmesanrivaren med lock är utmärkt att sätta på bordet så att var och en kan riva så mycket man vill.

Köttfärssås
(4-5 pers)
1 stor gul lök
450 g nötfärs eller kalvfärs
2 burkar hela tomater
2 msk tomatpuré
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk färsk salvia
1 tsk torkade provencekryddor
1 hönsbuljongtärning
1 tsk honung
½ msk rödvinsvinäger
Salt
Peppar ur kvarn

Skala och hacka den gula löken, fräs den glansig i smör. Lägg i köttet och finfördela det med en slev. Det ska inte vara några köttklumpar. Lägg över allt i en stekgryta. Häll upp tomaterna på en tallrik och skär i mindre bitar. Tillsätt dem, tomatpuré, vitlök, salvia samt provencekryddor. Låt småputra i ca 45 minuter. Tillsätt buljongtärning, honung rödvinsvinäger. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra medan spagettin kokar. Blanda spagetti med sås och servera med nyriven parmesan.
Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Ja jag är hushållslärare, det är lite flott på nåt vis, även om jag inte jobbar som det. Du jag undrar är det godare med färsk salvia -en kanske korkad fråga- än torkad? jag skulle vilja gilla salvia, men varje gång jag använt det så undrar jag varför jag tog i det!? Lär mig gilla det snälla! fast jag gillar sådana friterade salviablad som man får i Italien...

Kinna sa...

Mamma är hushållslärare och jag skulle gärna velat vara med på en sån utbildning. Sedan kanske jag inte är en direkt lärartyp. Själv har jag gått restaurangskola i min ljuva ungdom och inte jobbar jag med det heller.

Salvia - ja färsk är helt olik torkad och de friterade salviabladen är jättegoda till gnocci och tomatsås. Jag kan hålla med dig om att det inte är någon lätt krydda i andra rätter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...