17 februari, 2007

Grekisk afton

Inte visste jag att Kalamata är ett ställe i Grekland där Kalamataoliverna odlas. Jag har alltid trott att kalamataoliver är en sorts oliver som kan odlas var som helst. Panagiota på Hellenic Living kommer därifrån och hon bjöd oss på en underbar kväll med grekisk atmosfär i vinterkalla Stockholm.

Det doftade grekiskt redan ute i farstun när vi klev över tröskeln till vår gode väns kusin och hans söta grekiska fru, Panagiota. Det hela började med att jag fick mail från vår vän A med frågor i största allmänhet. Nyfiket undrade jag varför. Då kom en länk i retur med de mest fantastiska bilder på grekisk mat som man kan beställa på nätet. Jag hann knappt reflektera förrän vi raskt blev inbjudna att äta middag hemma hos dem som importerar maten. Jag har varit lite nyfiken på grekisk mat länge då jag bl a träffat Nicoletta på Folkets mat och har en grekisk bekant på jobbet som delat med sig av recept. Därför var middagen mitt i prick, att få äta grekiskt och diskutera mat så öronen nästan trillade av blev ren njutning.

Panagiota inledde med att servera oss grekiska meze där några av de gröna oliverna vuxit på träd som är 1000 år gamla. Supergoda kalamataoliver fanns förstås och en orange/grön fetaoströra. Grekisk oregano gav mycket smak till rostade potatiskuber. Några mycket goda små rullar i filodeg med ost och potatisfyllning åt jag flera stycken av. Ouzo som dryck var ett självklart val. Gissa om jag befann mig den grekiska mathimlen.

Under tiden vi smååt och småpratade så var åtminstone jag väldigt nyfiken på Panagiota och hennes man och fick bl a veta att alla produkter de importerar är noga utvalda och råvarorna måste vara grekiska, en del även ekologiska. Grillbriketter av olivkärnor var deras första i sortimentet. Nu har de över 300 olika produkter. Ett litet showroom finns på Engelbrektsgatan men mest säljs över nätet.

Sedan satte vi oss till bords och fick de mest välsmakande Köttbullar med örtkryddor i äggcitronsås toppade med dill. Därefter varm ugnsbakad fetaost med torkade tomater och en typisk sallad av olika grönsalladssorter, salladslök och färsk dill. Panagiota berättade att torkad dill används mycket i grekiska rätter. Lite olika hur man äter diskuterades och vi fick veta att om man äter upp all sin mat (typiskt svenskt) så får man hela tiden påfyllning. Likadant om man dricker upp allt vin. Alltså ska man inte göra det om man är mätt utan lämna lite både på tallrik och i glas. Att lägga ihop besticken på svenskt vis är definitivt ingen signal på att man har ätit färdigt.

Efterrätten var grekisk yoghurt, vackert placerad i mitten av en bricka, ackompanjerad av många små skålar runtomkring med söta tillbehör. Självklart grekisk honung men också bästsäljaren sura körsbär, kanderade grekiska apelsiner med kaffeböna i, inlagda fikon, plommon med mandel och många fler godsaker. Vi nästan rullade av stolarna när vi var färdiga för när allt är så gott kan i alla fall inte jag sluta äta.

Efter den här kvällen kan jag verkligen rekommendera maten för allt var utsökt. Kikade in på hemsidan för Hellenic Living och såg bl a att det fanns en Mezebox som kanske kan var något att förgylla nästa fredagkväll med.

OBS! Jag får ingen provision för det här utan tycker det är kul att rekommendera saker som är goda från personer som jag gillar.


Andra bloggar om: , , ,, ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det där lät som en fantastisk middag :-)

Hälsar/
Veronica

Kinna sa...

Det var det!!!

.m. sa...

Såg väldigt bra ut, förutom den lilla irriterande detaljen att de säljer böcker av Fedon Lindberg.

Jessika sa...

Jag vet inte ens vem fedon lindberg är...

.m. sa...

GI-dietens store förkämpe i Norge.
http://www.fedonlindberg.no/page/index.php?structid=26&joinid=-1&parentid=22

http://no.wikipedia.org/wiki/Fedon_Lindberg

Jessika sa...

Åhå, tack. ja, gi-vurmare är jag inte så mycket för jag heller.

Kinna sa...

Fedon Lindberg hade jag inte heller koll på. Är inte heller mycket för GI mat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...