19 februari, 2007

Cyberkocksbidrag

Påminn mig om att jag inte gillar rökta musslor. Det glömde jag när tävlingsbidraget skulle komponeras. Det hade nog blivit mycket bättre med lite räkor, krabba eller helt enkelt vanliga musslor. Citrussalladen med rökta musslor är därför inget som jag är stolt över. Däremot tycker jag att tävlingen är rolig då det blir en liten utmaning för mig själv att försöka att tänka i nya banor. Ofta är jag ju en kokboksslav, (ett passande uttryck som lillebror Lasse använde om min matlagning).

Tanken var iallafall god. Den rökta smaken i chilin skulle matcha sötman i frukten men också komplettera de rökta musslornas smak. Positivt med den rökta chilin var att vinägretten fick en fantastiskt gyllengul färg av den. För första gången använde jag Jamie Olivers Flavour shaker som var jättebra att krossa kryddor i och sedan mixa dressingen.

Hur smakade det då? Helt OK sallad sa Fredrik som verkligen äter allt och är så schysst och tur är väl det. ;-) Kan tillägga att om jag sluppit ha med jordärtskocka hade jag nog uteslutit den och jag gissar att kombinationerna är för fantastiska ihop för att jag ska göra om rätten.

Citrussallad med rökta musslor
1 bloggrapefrukt
1 mogen avocado
ca 50 g jordärtskocka
1 burk rökta musslor

Vinägrett
chipotle chilipeppar
juice från grapefrukten
fin olivolja som smakar peprigt och grönt gräs

gräslök
salt
peppar ur kvarn

Koka jordärtskockan i saltat vatten. Spola med kallt vatten och skala när den är kall. Skär av ändarna och skalen på grapefrukten med en vass kniv. Filea klyftorna så att skinnet inte följer med. Skala avocadon med en liten kniv. Halvera och dela i klyftor. Varva alla ingredienser i en skål. Mortla chipotle chilin, blanda med grapefruktsjuice, olja, salt och peppar. Häll över salladen. Servera med en gång.

8 kommentarer:

ilva sa...

Det ser iallafall otroligt gott ut! musslor àr tyvàrr det enda i matväg som jag är allergisk mot...

Magnus sa...

Håller med Ilva, tycker också att det ser gott ut.

Samtidigt håller jag med dig om att jordärtskockan kan man vara utan, helt och hållet - i alla rätter.

Inte min favoritrot som du förstår.

Nässelblom & choklad sa...

Det är just det som är kul med tävlingen - att tvingas testa nya kombinationer och varianter. Håller med om att det ser gott ut. Kul att fler deltar med bidrag den här gången (tyvärr inte jag)

Kinna sa...

Roligt att ni tycker det ser fint ut. Byt musslorna till krabba eller räkor så blir den riktigt god. Tyvärr hade jag inte lust att köpa fler ingredienser och börja om så därför får det bli mitt bidrag för den här gången.

Jens sa...

Tack för grattiset!

Det ser väldigt läckert ut! Jag gillar faktiskt rökta musslor, käckt att marinera och ha som "fattigmanstapas". Lycka till i tävlingen!

Gitto sa...

Jag gillar faktiskt också rökta musslor, så jag tycker det verkar jättegott! Men å andra sidan är jag en sucker för allt som är rökt...

Annette sa...

Hm, nu blev ju jag riktigt nyfiken på rökta musslor (har aldrig sett det här).

I vilket fall som helst är kombinationen blodgrape och avokado en av det här hushållets favoriter - det blir såååå gott.

Kristina Eriksson sa...

Instämmer fullt, dels ser det jättegott ut och rökta musslor är super!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...