15 februari, 2007

Alla hjärtans mat

Alla hjärtans - det är nästan så att man inte ska förstöra kvällen med att fota. Ett lätt stön från Fredrik om att nu kallnar maten fick mig att sluta.

Vi började kvällen med ett besök i Hötorgshallen. Ett älsklingsställe för att få inspiration. Fisk trodde vi att vi ville göra, men annars var inget bestämt. Vid Melanders, och alla andra fiskdiskar också, trängdes massor med folk. De flesta köpte underbara färdiglagade saker. Som vanligt tänkte vi göra något själva. I sista stund bestämde vi oss för 10 ostron. Fines de Claire går inte att motstå om man är ostronälskare och dreglar över dem i fiskdisken.

Varmrätten har vi gjort många gånger. Den ska göras om det är få till bordet. Är det många tar alla momenten lite för lång tid. Dessutom brukar vi bli något oense (läs nästan sura på varandra) när pastan ska göras då vår pastamaskin är lite kinkig. Den halkar hit och dit på bänken då konstruktionen för att sätta fast den är något vek. Igår gick det galant.

Upphovsman till den underbara fisken är Tomas P på Artichoke Food & Catering. Han ledde Gourmetmatlagning på Medborgarskolan för några år sedan. Det är hans recept och därför lägger jag inte ut det på webben.

Det blev alltså torsk på Melanders. Torskrygg ska det egentligen vara men vi är lite ekonomiska så det fick bli torskfilé. Magnus på Melanders gav oss tipset att göra en rulle av filén och sedan en inte alltför djup skåra på tvären för att fisken skulle ligga kvar i det läget även när den tillagades. Vilket toppentips!

Torsken ligger på en jätteravioli fylld med chèvre potatispuré och kring den en olivgräddsås. Såsen är nog det mest underbara och här används kalamataoliver där kärnorna kokar länge med grädden. Egen hönsbuljong tillsätts och sedan innan servering hackas tomat-, kalamataolivkött och gräslök. Det är så gott, så gott och vi tänker på Tomas varje gång vi gör något av hans fina recept.

Till det här är ett rött vin gott, men vi öppnade en Bollinger som serverades genomgående och bara njöt.

Andra bloggar om: , , ,

9 kommentarer:

Hannele sa...

Det mesta har jag smakat, men ostron är okänt. Dottern köpte några i fiskaffären för att testa och hon tyckte om dem (jag vill gärna fota vacker mat, lite matporr :)

Lagers tabberas sa...

Roligt Kinna, satt precis och läste Din sida när kommentarerna på egna varumärken dök upp - vi bygger ett folkuppror mot denna degenerering!
Möts av ett ostron när jag kollar maten för den ur svensk bemärkelse otraditionella alla hjärtans dag. Senast hade vi ostron på tolvslaget, öppnade i smyg av Rodjana och serverade som överraskning till champagnen för dem som så önskade. Lilla Lovisa (7)pressade ner ett ostron av nyfikenhet, men fick det inte att fastna. Min Far fick mig att prova i samma ålder och det blev en stor kärlek så småningom.
Jag ska skiva lite mer om buljong senare hade jag tänkt, hönsbuljong. Mest för att jag genom min bekant jag senast träffade i Bangkok, den eminente thaimatbloggaren Austin Bushunder rubriken Talaat Nat påminner mig om de ljufveligt gyllene fiskbuljongkokade gödkycklingarna.
Det där finns nämligen också i vår egen svenska mathistoria där fisk och fågel gjuts samman i en glimrande kombination.

Kinna sa...

Ostron är oxå min livs kärlek, näst Fredrik förstås. Den här gången var det hemgjord buljong från frysen och bara lite fuskbuljong ;-).

bendel sa...

Jag är också en ostron-älskare. Min man ännu mer. Och när vi reser har vi därför våra ställen vi återkommer till tex Grand Central Station Oysterbar, La Coupole i Paris osv. I Stockholm köper vi helst ostron på Hav i Hötorgshallen(av Per-Anders, som jag har lovat en present om han startar en enkel ostronbar i hallen).

Aradil sa...

Låter som en underbar middag. Jag är ännu en som fallit för ostronens charm och jag sitter här och suktar...

Känner igen mig i stressen när det är dags att fota maten. Man vill få till en bra bild, men samtidigt vill man ju inte att maten blir förstörd...

Krokofanten sa...

Jag har en svärfar som älskar ostron, här är det ju inte så dyrt, så det blir lite ostron ibland sådär helt utan vidare änledning annat än att dom är så goda... Man skall äta ostron för de innehåller jod säger svärfar...
Jag smakade förra året (bättre sent än aldrig inte sant?) och det brukar blir några stycken... Det luktar så gott!!!

Kristina Eriksson sa...

Föll mest för fisken och såsen. Såg fullkomligt ljuvlig ut! Det är säkert gott med ostron men jag kommer inte upp i eran klass, men det är kul å läsa om hur ni älskar det...

Husmodern sa...

Vilket fantastiskt porslin! Är det svart..??

Kinna sa...

Porslinet är 1800-tal och heter Mullbär och visst är det svart. Behöver väl inte säga att jag älskar det. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...